Voor de aandeelhouders was het een onaangename verrassing. De omzet kwam uit op 14,1 miljard dollar of 45% meer dan vorig jaar, maar dit is te danken aan de overname van Motorola Mobility. Zonder verkopen aan partnersites klokte de omzet af op 11,3 miljard dollar of een half miljard minder dan verwacht. Het meest ontgoochelende cijfer is de winst per aandeel, die zakte van 9,72 vorig jaar naar 9,03 dollar per aandeel. Analisten mikten op 10,65 dollar.

Google leed onder de daling van de kost per klik met 15% (dit is de prijs die Google ontvangt per keer er geklikt wordt op reclame) tegenover dezelfde periode vorig jaar. De prijs komt zelfs lager uit dan het vorig kwartaal, dat ook al ontgoochelde. De prijsdaling is niet enkel te wijten aan de economische vertraging (die weegt op de reclamebudgetten), maar ook aan de onhoudbare opkomst van het aantal kliks via mobiele telefoons en in de groeilanden (wat beide minder opbrengt).

De internetgigant werd ook getroffen door hogere kosten voor de integratie van Motorola Mobility (dat verlieslatend is) en investeringen in het huidige aanbod (zoekmachine, Google+, Android) en in nieuwe producten (in het bijzonder nieuwe tabletcomputers). Ondanks het zwakke derde kwartaal is het dus duidelijk dat Google op zoek blijft gaan naar groei via zijn zoekmachine en nieuwe producten.

Voor de aandeelhouders was het een onaangename verrassing. De omzet kwam uit op 14,1 miljard dollar of 45% meer dan vorig jaar, maar dit is te danken aan de overname van Motorola Mobility. Zonder verkopen aan partnersites klokte de omzet af op 11,3 miljard dollar of een half miljard minder dan verwacht. Het meest ontgoochelende cijfer is de winst per aandeel, die zakte van 9,72 vorig jaar naar 9,03 dollar per aandeel. Analisten mikten op 10,65 dollar.Google leed onder de daling van de kost per klik met 15% (dit is de prijs die Google ontvangt per keer er geklikt wordt op reclame) tegenover dezelfde periode vorig jaar. De prijs komt zelfs lager uit dan het vorig kwartaal, dat ook al ontgoochelde. De prijsdaling is niet enkel te wijten aan de economische vertraging (die weegt op de reclamebudgetten), maar ook aan de onhoudbare opkomst van het aantal kliks via mobiele telefoons en in de groeilanden (wat beide minder opbrengt).De internetgigant werd ook getroffen door hogere kosten voor de integratie van Motorola Mobility (dat verlieslatend is) en investeringen in het huidige aanbod (zoekmachine, Google+, Android) en in nieuwe producten (in het bijzonder nieuwe tabletcomputers). Ondanks het zwakke derde kwartaal is het dus duidelijk dat Google op zoek blijft gaan naar groei via zijn zoekmachine en nieuwe producten.