Adwords: via deze dienst kunnen adverteerders (bedrijven die investeren om naambekendheid op te bouwen) zeer gerichte reclame kopen (aan de rechterkant van de zoekpagina). Google realiseert via deze activiteit twee soorten inkomsten: inkomsten op basis van het aantal clicks op de advertentie en inkomsten op basis van de veiling van "kernwoorden (key words)".

Adsense: via deze dienst kan Google websites gebruiken voor publiciteitscampagnes. Zodoende kunnen adverteerders zich bekendmaken via de zoekmachine van Google (via Adwords) en via een link op websites (blogs en webmasters). De betaling voor deze dienstverlening is gebaseerd op het aantal clicks die op de advertenties gemaakt worden (waarvan wel een deel terugvloeit naar de reclamepartners: TAC-ratio).

Het marktaandeel in de Verenigde Staten (50% van de omzet) neemt gestaag toe en analisten die het aandeel opvolgen, verwachten in 2013 en 2014 een verdere toename van de opbrengsten.

Deze groei zal voornamelijk komen van Google's vermogen om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren in de mobiele markt (via het Androidbesturingssysteem).

Want dit besturingssysteem wordt gebruikt door 68% van alle smartphones en het is niet meer dan logisch dat deze smartphones de zoekmachine van Google gaan gebruiken i.p.v. een systeem van de concurrenten.

Twee onderzoeken: één rond het "business model" en het andere op juridisch vlak

1/ Op lange termijn kan het "business model" van Google (Adwords en Adsense) in vraag worden gesteld als gevolg van het steeds vaker gebruik van mobiel internet. Want via allerhande mobiele toepassingen (mobiele apps) kan er onmiddellijk toegang gekregen worden tot informatie zonder via een zoekmachine te passeren.

2/ De monopoliepositie (via het Androidbesturingssysteem) is niet zonder juridische risico's want er werden reeds veel klachten bij de Europese Commissie ingediend. Deze situatie weegt op korte termijn op de koersontwikkeling.

Op dit ogenblik geven de analisten van Leleux de voorkeur aan een houdenadvies omwille van deze complexe situatie.

Adwords: via deze dienst kunnen adverteerders (bedrijven die investeren om naambekendheid op te bouwen) zeer gerichte reclame kopen (aan de rechterkant van de zoekpagina). Google realiseert via deze activiteit twee soorten inkomsten: inkomsten op basis van het aantal clicks op de advertentie en inkomsten op basis van de veiling van "kernwoorden (key words)". Adsense: via deze dienst kan Google websites gebruiken voor publiciteitscampagnes. Zodoende kunnen adverteerders zich bekendmaken via de zoekmachine van Google (via Adwords) en via een link op websites (blogs en webmasters). De betaling voor deze dienstverlening is gebaseerd op het aantal clicks die op de advertenties gemaakt worden (waarvan wel een deel terugvloeit naar de reclamepartners: TAC-ratio). Het marktaandeel in de Verenigde Staten (50% van de omzet) neemt gestaag toe en analisten die het aandeel opvolgen, verwachten in 2013 en 2014 een verdere toename van de opbrengsten. Deze groei zal voornamelijk komen van Google's vermogen om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren in de mobiele markt (via het Androidbesturingssysteem). Want dit besturingssysteem wordt gebruikt door 68% van alle smartphones en het is niet meer dan logisch dat deze smartphones de zoekmachine van Google gaan gebruiken i.p.v. een systeem van de concurrenten. Twee onderzoeken: één rond het "business model" en het andere op juridisch vlak 1/ Op lange termijn kan het "business model" van Google (Adwords en Adsense) in vraag worden gesteld als gevolg van het steeds vaker gebruik van mobiel internet. Want via allerhande mobiele toepassingen (mobiele apps) kan er onmiddellijk toegang gekregen worden tot informatie zonder via een zoekmachine te passeren. 2/ De monopoliepositie (via het Androidbesturingssysteem) is niet zonder juridische risico's want er werden reeds veel klachten bij de Europese Commissie ingediend. Deze situatie weegt op korte termijn op de koersontwikkeling. Op dit ogenblik geven de analisten van Leleux de voorkeur aan een houdenadvies omwille van deze complexe situatie.