Voor sommige beleggers kan dit wat ontgoochelend overkomen na de omzetgroei van 41%, 32%, 11% en 5,6% in de jaren 2008 tot 2011.

Natuurlijk weegt het economische klimaat op de omzetevolutie, maar er is tevens een evolutie aan de gang in de activiteitenmix van Proximedia.

De oorsprong van de groep lag in het aanbieden van een draagbare computer met Internettoegang, later uitgebreid met de ontwikkeling van websites, op maat van zelfstandigen en handelaars.

Geleidelijk aan worden nieuwe diensten aangeboden zoals bedrijfsvideo's en Internetmarketing en dat is in 2012 niet anders met de toegenomen focus van de klanten op sociale media.

Zo is er de lancering van Bizbook dat ernaar streeft om communicatie in de sociale media te stimuleren ten voordele van de klanten met behulp van speciaal geconfigureerde tablets. Ook werd het aanbod van BeUp (zoekmachine advertenties) uitgebreid met een specifiek aanbod gericht op sociale media.

Opmerkelijke toename bedrijfswinst

Richten we ons opnieuw op de halfjaarcijfers, dan zien we volgens Gert De Mesure dat Proximedia de omzetgroei van 2,7% kon vertalen in een opmerkelijke toename van de bedrijfswinst met 15,8%.

Hier moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Zo kon Proximedia waardeverminderingen terugnemen wat een positieve impact had op de bedrijfswinst. Zonder deze post, was de bedrijfswinst met 3,1% gestegen.

De financiële resultaten kenden eveneens een verbetering dankzij lagere rentelasten, op hun beurt een gevolg van de lagere financiële schuld.

Door de hogere winst stegen de belastingen logischerwijze, maar dat belette de groep niet om een stijging van de nettowinst deel van de groep met 34,7% neer te zetten. De winst per aandeel kende een gelijkaardige evolutie en steeg van 0,67 naar 0,91 euro.

Een indirect en niet onbelangrijk gevolg van de lagere omzetgroei, is dat er minder moet geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe draagbare computers en in de ontwikkeling van nieuwe websites.

Dit laat de netto financiële schuld toe om verder te dalen, van 9,71 miljoen euro eind 2011 naar 8,91 miljoen euro eind juni 2012. Eind 2010 stond die schuld nog op 12,39 miljoen euro.

Voor het volledige jaar 2012 voorziet De Mesure een winst per aandeel van 1,86 euro, tegenover 1,64 euro per aandeel in 2011. Dit brengt de koers/winstverhouding op 7,2. Zijn conservatief koersdoel op basis van een vereenvoudigde DCF-waardering bedraagt 17 euro.

Voor sommige beleggers kan dit wat ontgoochelend overkomen na de omzetgroei van 41%, 32%, 11% en 5,6% in de jaren 2008 tot 2011. Natuurlijk weegt het economische klimaat op de omzetevolutie, maar er is tevens een evolutie aan de gang in de activiteitenmix van Proximedia. De oorsprong van de groep lag in het aanbieden van een draagbare computer met Internettoegang, later uitgebreid met de ontwikkeling van websites, op maat van zelfstandigen en handelaars. Geleidelijk aan worden nieuwe diensten aangeboden zoals bedrijfsvideo's en Internetmarketing en dat is in 2012 niet anders met de toegenomen focus van de klanten op sociale media. Zo is er de lancering van Bizbook dat ernaar streeft om communicatie in de sociale media te stimuleren ten voordele van de klanten met behulp van speciaal geconfigureerde tablets. Ook werd het aanbod van BeUp (zoekmachine advertenties) uitgebreid met een specifiek aanbod gericht op sociale media. Opmerkelijke toename bedrijfswinstRichten we ons opnieuw op de halfjaarcijfers, dan zien we volgens Gert De Mesure dat Proximedia de omzetgroei van 2,7% kon vertalen in een opmerkelijke toename van de bedrijfswinst met 15,8%. Hier moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Zo kon Proximedia waardeverminderingen terugnemen wat een positieve impact had op de bedrijfswinst. Zonder deze post, was de bedrijfswinst met 3,1% gestegen. De financiële resultaten kenden eveneens een verbetering dankzij lagere rentelasten, op hun beurt een gevolg van de lagere financiële schuld. Door de hogere winst stegen de belastingen logischerwijze, maar dat belette de groep niet om een stijging van de nettowinst deel van de groep met 34,7% neer te zetten. De winst per aandeel kende een gelijkaardige evolutie en steeg van 0,67 naar 0,91 euro. Een indirect en niet onbelangrijk gevolg van de lagere omzetgroei, is dat er minder moet geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe draagbare computers en in de ontwikkeling van nieuwe websites. Dit laat de netto financiële schuld toe om verder te dalen, van 9,71 miljoen euro eind 2011 naar 8,91 miljoen euro eind juni 2012. Eind 2010 stond die schuld nog op 12,39 miljoen euro. Voor het volledige jaar 2012 voorziet De Mesure een winst per aandeel van 1,86 euro, tegenover 1,64 euro per aandeel in 2011. Dit brengt de koers/winstverhouding op 7,2. Zijn conservatief koersdoel op basis van een vereenvoudigde DCF-waardering bedraagt 17 euro.