Maart is een uitstekende maand geweest voor autoverkopen in de Verenigde Staten. Autofabrikanten overlegden goede resultaten mede dankzij sterke verkopen van zuinige auto's. In vergelijking met een jaar eerder stegen de verkopen met 3,4% tot bijna 1,5 miljoen voertuigen.

De SAAR (Seasonally Adjusted Annual Rate) kwam voor de vijfde maand op rij boven de vijftien miljoen uit. ABN Amro gaat uit van een verkoop dit jaar van 15,2 tot 15,5 miljoen auto's. De leenrente is laag en veel Amerikanen zijn toe aan een nieuwe auto.

Ook pick-up trucks vonden uitstekend hun weg naar de koper. Dat is een goed teken voor General Motors, dat verderop in het jaar nieuwe types van de Silverado en Sierra op de markt brengt. De Amerikaanse autofabrikant had met 6,4% meer verkopen de beste maand sinds 2008.

Alle vier de merken van het autoconcern verkochten meer auto's, maar Buick en Cadillac zagen de verkopen aan particulieren het hardste stijgen.

Zowel in het zuinige als luxe segment boekte de fabrikant mooie successen, maar het best presterende segment waren de middenklassers.

Ford kende de beste maand sinds mei 2007. De verkopen kwamen dicht in de buurt van die van General Motors. Het bedrijf bracht 6% meer voertuigen aan de man.

Bij de trucks verkochten de modellen Escape en Explorer uitstekend. Bij de auto's stal de middenklasser Fusion de show. Daarvan werden ruim 30.000 auto's verkocht tegen bijna 38.000 voor de Japanse concurrent Toyota Camry. Ford is nog koopwaardig.

Maart is een uitstekende maand geweest voor autoverkopen in de Verenigde Staten. Autofabrikanten overlegden goede resultaten mede dankzij sterke verkopen van zuinige auto's. In vergelijking met een jaar eerder stegen de verkopen met 3,4% tot bijna 1,5 miljoen voertuigen. De SAAR (Seasonally Adjusted Annual Rate) kwam voor de vijfde maand op rij boven de vijftien miljoen uit. ABN Amro gaat uit van een verkoop dit jaar van 15,2 tot 15,5 miljoen auto's. De leenrente is laag en veel Amerikanen zijn toe aan een nieuwe auto. Ook pick-up trucks vonden uitstekend hun weg naar de koper. Dat is een goed teken voor General Motors, dat verderop in het jaar nieuwe types van de Silverado en Sierra op de markt brengt. De Amerikaanse autofabrikant had met 6,4% meer verkopen de beste maand sinds 2008. Alle vier de merken van het autoconcern verkochten meer auto's, maar Buick en Cadillac zagen de verkopen aan particulieren het hardste stijgen. Zowel in het zuinige als luxe segment boekte de fabrikant mooie successen, maar het best presterende segment waren de middenklassers. Ford kende de beste maand sinds mei 2007. De verkopen kwamen dicht in de buurt van die van General Motors. Het bedrijf bracht 6% meer voertuigen aan de man. Bij de trucks verkochten de modellen Escape en Explorer uitstekend. Bij de auto's stal de middenklasser Fusion de show. Daarvan werden ruim 30.000 auto's verkocht tegen bijna 38.000 voor de Japanse concurrent Toyota Camry. Ford is nog koopwaardig.