Dat maakte de eerste analistendag in twee jaar van General Motors duidelijk. De dag stond meer in het teken van producten en merken dan financiële informatie.

Er werd echter niets bekend gemaakt dat de mening over de waarde van het aandeel heeft veranderd.

Hoofd productontwikkeling Mary Barra praatte beleggers bij over het voornemen van GM om zich te richten op basisarchitectuur voor auto's en motors.

In 2011 voorspelde het autoconcern al dat 62% van het volume in 2014 en 90% in 2018 zou bestaan uit basisarchitectuur. Die percentages zijn nu opwaarts bijgesteld naar 77% in 2014 en 96% in 2018.

De versnelling is positief, want hoe sneller GM afrekent met haar complexe productieprocessen hoe eerder het kostenefficiënt auto's kan gaan produceren en marges in Noord-Amerika naar 10% kan opkrikken, zoals nu al het geval is bij Ford.

Financieel directeur Dan Ammann gaf een inkijkje in de kasstroom van de afgelopen twee jaar van het bedrijf en de kapitaalbehoefte.

Het meest belangrijke is herinvesteren in het bedrijf omdat goede producten noodzakelijk zijn op kapitaaldoelstellingen te behalen.

Daarnaast is een sterke balans en teruggave van kapitaal aan aandeelhouders belangrijk.

Het bedrijf vervangt waarschijnlijk voor USD 858,7 miljoen aan preferent stockdividend door regulier stockdividend. Dat wilde Ammann echter desgevraagd niet bevestigen.

Regulier stockdividend zou GM ongeveer USD 1,2 miljard kosten, niet overdreven meer dan het bedrijf kwijt is aan preferent dividend. ABN Amro is koper.