Het waren, afgezien van de Belgische, vooral Nederlandse bedrijven die de afgelopen week hun resultaten over het vierde kwartaal publiceerden.

Deze resultaten waren wisselend. PostNL trapte de week af met resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, maar schokte desondanks beleggers met een winstwaarschuwing.

Vooral omdat de marges bij de pakketbezorging onder druk staan - toch het meest interessante deel van PostNL - werd de koers maandag fors omlaag gedrukt.

Ook DSM was een bedrijf dat afgelopen week resultaten in lijn met de verwachtingen presenteerde. Het bedrijf stelde een dividendverhoging met 10% in het vooruitzicht, maar gaf tegelijkertijd aan dat het erg veel last heeft van de sterke euro.

Eigenlijk was Ahold een van de weinige bedrijven die aangaven dat de vooruitzichten bemoedigend zijn en de resultaten waren ook in lijn met de verwachtingen.

Voor een deel was dit te danken aan de goede gang van zaken bij dochter Bol.com, dat de online verkopen opnieuw fors zag stijgen. Bol weet kennelijk de prijzen voor de pakketpost scherp uit te onderhandelen (bij PostNL). Zo bezien is er sprake van een overheveling van winst van PostNL naar Ahold.

Het waren, afgezien van de Belgische, vooral Nederlandse bedrijven die de afgelopen week hun resultaten over het vierde kwartaal publiceerden. Deze resultaten waren wisselend. PostNL trapte de week af met resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, maar schokte desondanks beleggers met een winstwaarschuwing. Vooral omdat de marges bij de pakketbezorging onder druk staan - toch het meest interessante deel van PostNL - werd de koers maandag fors omlaag gedrukt. Ook DSM was een bedrijf dat afgelopen week resultaten in lijn met de verwachtingen presenteerde. Het bedrijf stelde een dividendverhoging met 10% in het vooruitzicht, maar gaf tegelijkertijd aan dat het erg veel last heeft van de sterke euro. Eigenlijk was Ahold een van de weinige bedrijven die aangaven dat de vooruitzichten bemoedigend zijn en de resultaten waren ook in lijn met de verwachtingen. Voor een deel was dit te danken aan de goede gang van zaken bij dochter Bol.com, dat de online verkopen opnieuw fors zag stijgen. Bol weet kennelijk de prijzen voor de pakketpost scherp uit te onderhandelen (bij PostNL). Zo bezien is er sprake van een overheveling van winst van PostNL naar Ahold.