Het begon vorige week al met een winstwaarschuwing door Koninklijke Olie, dat voor het vierde kwartaal een lagere winst voorziet dan in de voorgaande kwartalen nog het geval was.

Ook Ahold stelde teleur, hetgeen vooral het gevolg was van een teleurstellende omzetontwikkeling bij Albert Heijn, want zowel Bol.com als Albert kenden een sterk kwartaal.

ASML presenteerde daarentegen resultaten die in lijn waren met de verwachtingen. De vooruitzichten voor het huidige kwartaal liggen echter enigszins onder de verwachting.

Daar staat tegenover dat de vorderingen die het bedrijf maakt met de nieuwe EUV-technologie bemoedigend zijn, waardoor het marktaandeel van ASML - nu al zo'n 80% - zelfs nog verder kan toenemen.

Unilever presenteerde resultaten die iets boven de verwachting lagen. De wat lager dan verwachte verkopen in de ontwikkelde landen werden meer dan gecompenseerd door de afzet in de opkomende landen met een onderliggende groei van 9%.

Overigens meldde Unilever tegelijkertijd wel dat de omzet dit jaar met 5% kan teruglopen als gevolg van de sterke euro. Valuta-effecten speelden ook DSM parten.

Het bedrijf maakte alleszins goede operationele resultaten bekend, maar de resulterende winst werd volledig weggevaagd door de effecten van de sterke euro.

Veel Nederlandse bedrijven dekken weliswaar hun valutarisico 's af, maar hebben het risico van de dure euro onvoldoende onderkend.