Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer merkt op dat Nokia's dominante marktpositie werd aangevallen door o.a. Samsung. Maar ook veel last kreeg het bedrijf van bijvoorbeeld de introductie van de IPhone.

Consumenten zijn ook niet merktrouw en stappen graag over op apparaten die veel gadgets hebben. Net als bij auto's zijn er geen slechte telefoons meer. Fabrikanten trachten via zeer veel verschillende modellen marktaandeel ten minste te behouden. In de afgelopen weken kwam Nokia met een aantal initiatieven om haar marktaandeel te beschermen en uitbreiding van activiteiten. Zo begint het bedrijf na meer dan 20 jaar met de productie van netbooks, kleine snelle computers. Draagbare computers zijn vaak te lomp en op een telefoon een offerte opstellen is niet efficiënt. Vandaar de populariteit van de netbooks.

Andere maatregelen die het bedrijf heeft getroffen is het overstappen op het computerbesturingssysteem Linux. De introductie hiervan wordt door marktkenners gezien als een directe aanval op de Iphone.

In dit geval gaat het niet alleen om of het mobieltje er beter uitziet dan de Iphone het gaat om de achterliggende diensten. Een printerfabrikant verdient nauwelijks aan de verkoop van de printer maar haalt haar winst uit de verkoop van de inkt.

Zo moet het ook gaan bij mobiele telefoonfabrikanten. Aan de diensten die op een mobiele telefoon worden aangeboden gaat Nokia verdienen. Zo introduceerde men de afgelopen week ook mobiele betaaldiensten.

Het doel is dat de consument niet met zijn bankpas betalingen verricht maar met zijn mobiele telefoon. In principe zit de techniek in een telefoon. De koersstijging de afgelopen week geeft aan dat steeds meer beleggers beginnen te geloven dat de nieuwe strategie van het bedrijf gaat werken.

Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer merkt op dat Nokia's dominante marktpositie werd aangevallen door o.a. Samsung. Maar ook veel last kreeg het bedrijf van bijvoorbeeld de introductie van de IPhone.Consumenten zijn ook niet merktrouw en stappen graag over op apparaten die veel gadgets hebben. Net als bij auto's zijn er geen slechte telefoons meer. Fabrikanten trachten via zeer veel verschillende modellen marktaandeel ten minste te behouden. In de afgelopen weken kwam Nokia met een aantal initiatieven om haar marktaandeel te beschermen en uitbreiding van activiteiten. Zo begint het bedrijf na meer dan 20 jaar met de productie van netbooks, kleine snelle computers. Draagbare computers zijn vaak te lomp en op een telefoon een offerte opstellen is niet efficiënt. Vandaar de populariteit van de netbooks. Andere maatregelen die het bedrijf heeft getroffen is het overstappen op het computerbesturingssysteem Linux. De introductie hiervan wordt door marktkenners gezien als een directe aanval op de Iphone. In dit geval gaat het niet alleen om of het mobieltje er beter uitziet dan de Iphone het gaat om de achterliggende diensten. Een printerfabrikant verdient nauwelijks aan de verkoop van de printer maar haalt haar winst uit de verkoop van de inkt. Zo moet het ook gaan bij mobiele telefoonfabrikanten. Aan de diensten die op een mobiele telefoon worden aangeboden gaat Nokia verdienen. Zo introduceerde men de afgelopen week ook mobiele betaaldiensten. Het doel is dat de consument niet met zijn bankpas betalingen verricht maar met zijn mobiele telefoon. In principe zit de techniek in een telefoon. De koersstijging de afgelopen week geeft aan dat steeds meer beleggers beginnen te geloven dat de nieuwe strategie van het bedrijf gaat werken.