Geert Verellen (Delhaize): "We durven inderdaad als enige Europese distributiegroep een guidance te geven. Er zijn niet veel distributeurs die een kwantificeerbare guidance voor 2010 gaven, in Europa is er bij mijn weten zelfs geen enkel."

De groei zou vooral tijdens de tweede helft van het jaar gerealiseerd worden en daar zijn duidelijke redenen voor. Verellen: "Op de eerste plaats hebben we in de prijsherpositionering gedaan, vooral in de Verenigde Staten. De strategie om de prijzen te herzetten heeft vooral als doel om de prijskloof met onze concurrenten te verkleinen. Zo'n prijsherpositionering werkt trager door als een gewone prijsdaling, de effecten er van zullen vooral in de tweede helft van het jaar voelbaar worden. Daarnaast is er ook de factor prijsdeflatie/prijsinflatie. In H1 van vorig jaar was er nog een stukje inflatie, in H2 was er duidelijk deflatie. Dit jaar voorspellen we voor H1 prijsdeflatie, voor H1 een lichte inflatie.

Tenslotte openen we meer nieuwe winkels in de tweede helft van het jaar, dit in vergelijking met de eerste helft van het jaar."

Een logische vraag is die of Delhaize de invloed van de crisis ondervindt. Verellen: "Uiteraard ondervinden we die, de klanten zijn veel prijsbewuster geworden. Ze zoeken met andere woorden naar goedkopere producten. We voelen ons echter goed gewapend om deze verschuiving op de markt op te vangen, zoals we overigens met de jaarcijfers hebben aangetoond."

Geert Verellen (Delhaize): "We durven inderdaad als enige Europese distributiegroep een guidance te geven. Er zijn niet veel distributeurs die een kwantificeerbare guidance voor 2010 gaven, in Europa is er bij mijn weten zelfs geen enkel." De groei zou vooral tijdens de tweede helft van het jaar gerealiseerd worden en daar zijn duidelijke redenen voor. Verellen: "Op de eerste plaats hebben we in de prijsherpositionering gedaan, vooral in de Verenigde Staten. De strategie om de prijzen te herzetten heeft vooral als doel om de prijskloof met onze concurrenten te verkleinen. Zo'n prijsherpositionering werkt trager door als een gewone prijsdaling, de effecten er van zullen vooral in de tweede helft van het jaar voelbaar worden. Daarnaast is er ook de factor prijsdeflatie/prijsinflatie. In H1 van vorig jaar was er nog een stukje inflatie, in H2 was er duidelijk deflatie. Dit jaar voorspellen we voor H1 prijsdeflatie, voor H1 een lichte inflatie. Tenslotte openen we meer nieuwe winkels in de tweede helft van het jaar, dit in vergelijking met de eerste helft van het jaar." Een logische vraag is die of Delhaize de invloed van de crisis ondervindt. Verellen: "Uiteraard ondervinden we die, de klanten zijn veel prijsbewuster geworden. Ze zoeken met andere woorden naar goedkopere producten. We voelen ons echter goed gewapend om deze verschuiving op de markt op te vangen, zoals we overigens met de jaarcijfers hebben aangetoond."