De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij leed in het tweede kwartaal een nettoverlies van 895 miljoen euro. Dit is meer dan het viervoudige van het verlies in dezelfde periode vorig jaar. Dit zware verlies is echter grotendeels toe te schrijven aan niet-operationele elementen: een herstructureringskost van 368 miljoen euro (aangekondigd in juni) en een waarde-aanpassing van 372 miljoen euro op financiële instrumenten gelinkt aan de kerosineprijs.

Op operationeel niveau zien de cijfers er veel beter uit. De omzet steeg met 4,5% tot 6,5 miljard euro dankzij onder andere een gunstig wisselkoerseffect van 2,6%. Het operationeel resultaat voor afschrijvingen, provisies en operationele lease-uitgaven schoot met 20% omhoog naar 607 miljoen euro. Het operationeel verlies werd sterk gereduceerd (tot 66 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dit verlies nog 145 miljoen euro en analisten verwachtten een verlies van 216 miljoen euro. Air France-KLM slaagde erin de stijging van de kosten te beperken. Nochtans steeg de brandstoffactuur met 12,8% tot 214 miljoen euro. Het wereldwijd lagere verbruik van kerosine kon de prijsstijging immers niet afremmen.

Bijkomend positief element is de daling van de netto financiële schuld tot 6,24 miljard euro (tegenover 6,51 miljard euro eind 2011). De verbetering van de resultaten blijft echter zeer fragiel gezien de zeer volatiele brandstofprijzen en de economische vertraging. Voor de tweede jaarhelft liet de luchtvaartmaatschappij enkel weten beter te willen doen dan vorig jaar.

Cédric Boitte

www.accioz.be

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij leed in het tweede kwartaal een nettoverlies van 895 miljoen euro. Dit is meer dan het viervoudige van het verlies in dezelfde periode vorig jaar. Dit zware verlies is echter grotendeels toe te schrijven aan niet-operationele elementen: een herstructureringskost van 368 miljoen euro (aangekondigd in juni) en een waarde-aanpassing van 372 miljoen euro op financiële instrumenten gelinkt aan de kerosineprijs.Op operationeel niveau zien de cijfers er veel beter uit. De omzet steeg met 4,5% tot 6,5 miljard euro dankzij onder andere een gunstig wisselkoerseffect van 2,6%. Het operationeel resultaat voor afschrijvingen, provisies en operationele lease-uitgaven schoot met 20% omhoog naar 607 miljoen euro. Het operationeel verlies werd sterk gereduceerd (tot 66 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dit verlies nog 145 miljoen euro en analisten verwachtten een verlies van 216 miljoen euro. Air France-KLM slaagde erin de stijging van de kosten te beperken. Nochtans steeg de brandstoffactuur met 12,8% tot 214 miljoen euro. Het wereldwijd lagere verbruik van kerosine kon de prijsstijging immers niet afremmen.Bijkomend positief element is de daling van de netto financiële schuld tot 6,24 miljard euro (tegenover 6,51 miljard euro eind 2011). De verbetering van de resultaten blijft echter zeer fragiel gezien de zeer volatiele brandstofprijzen en de economische vertraging. Voor de tweede jaarhelft liet de luchtvaartmaatschappij enkel weten beter te willen doen dan vorig jaar.Cédric Boittewww.accioz.be