De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 79 miljoen USD (eerste kwartaal 2008: 154,2 miljoen USD). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap (uitgebaat binnen de Tankers International pool), bedroegen voor het eerste kwartaal 2009 ongeveer 47.000 USD per dag (eerste kwartaal 2008: 100.000 USD USD per dag).

De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax vloot van Euronav, die verhuurd wordt onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten, bedroegen 38.500 USD per dag voor het eerste kwartaal van 2009 (eerste kwartaal 2008: 36.600 USD per dag), inclusief winstdeelnames (indien van toepassing).

Het resultaat werd beïnvloed door de herwaardering „marked-to-market†van een aantal niet-cash elementen, waaronder interestindekkingen voor een bedrag van -3,6 miljoen USD en wisselkoersverschillen voor een bedrag van 1,3 miljoen USD.

Gedurende het eerste kwartaal werd de dubbelwandige VLCC Antarctica (2009 - 315.981 dwt) aan de vennootschap geleverd en ex-yard verhuurd aan Total voor een periode van iets meer dan 6 jaar.

De vennootschap hernieuwde eveneens de langetermijn-bevrachtingsovereenkomst van de Finesse (2003 - 149.994 dwt) met Petrobras voor een bijkomende periode van 36 maanden. In juni zal ook de nieuwbouw Suezmax, die Felicity (hull 1743 - 159.000 dwt) zal gedoopt worden, opgeleverd worden door Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea.

Het schip zal onder een langetermijnbevrachtingsovereenkomst verhuurd worden aan Total voor een periode gaande tot 30 maanden. Deze overeenkomsten verhogen het aantal reeds ingedekte dagen van de vennootschap.

Euronav zal een gepast evenwicht blijven nastreven tussen variabele tarieven (uitbating op de spotmarkt) en vaste tarieven (verhuur onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten).

De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 79 miljoen USD (eerste kwartaal 2008: 154,2 miljoen USD). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap (uitgebaat binnen de Tankers International pool), bedroegen voor het eerste kwartaal 2009 ongeveer 47.000 USD per dag (eerste kwartaal 2008: 100.000 USD USD per dag). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax vloot van Euronav, die verhuurd wordt onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten, bedroegen 38.500 USD per dag voor het eerste kwartaal van 2009 (eerste kwartaal 2008: 36.600 USD per dag), inclusief winstdeelnames (indien van toepassing). Het resultaat werd beïnvloed door de herwaardering „marked-to-market†van een aantal niet-cash elementen, waaronder interestindekkingen voor een bedrag van -3,6 miljoen USD en wisselkoersverschillen voor een bedrag van 1,3 miljoen USD.Gedurende het eerste kwartaal werd de dubbelwandige VLCC Antarctica (2009 - 315.981 dwt) aan de vennootschap geleverd en ex-yard verhuurd aan Total voor een periode van iets meer dan 6 jaar. De vennootschap hernieuwde eveneens de langetermijn-bevrachtingsovereenkomst van de Finesse (2003 - 149.994 dwt) met Petrobras voor een bijkomende periode van 36 maanden. In juni zal ook de nieuwbouw Suezmax, die Felicity (hull 1743 - 159.000 dwt) zal gedoopt worden, opgeleverd worden door Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea. Het schip zal onder een langetermijnbevrachtingsovereenkomst verhuurd worden aan Total voor een periode gaande tot 30 maanden. Deze overeenkomsten verhogen het aantal reeds ingedekte dagen van de vennootschap. Euronav zal een gepast evenwicht blijven nastreven tussen variabele tarieven (uitbating op de spotmarkt) en vaste tarieven (verhuur onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten).