Ford Genk symptomatisch voor steeds erger wordende crisis in Europese autosector

Stellen dat de Europese autosector problemen heeft, komt neer op het intrappen van een open deur. De autoverkopen dalen hier al vijf jaar lang en het einde van de tunnel lijkt bijlange na nog niet in zicht. De verkoopcijfers voor de maand september lieten daaromtrent weinig twijfels bestaan.

In september daalden de registraties van het aantal nieuwe inschrijvingen met 11% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

In Frankrijk werd een daling met 18% opgetekend, in Italië met 26% en in Spanje met 37%. Het Verenigd Koninkrijk was eigenlijk het enige land waar een kleine stijging werd opgetekend.

Goede tijden, slechte tijden

De Europese autosector werd al met overcapaciteit ging toen het economisch nog goed ging, nu de economie op de terugweg is wordt de situatie bijgevolg alleen maar nijpender.

Sergio Marchionne, de CEO van Fiat, heeft tot dusver geen succes gehad met zijn vraag bij de Europese Commissie voor een drastische reorganisatie van de sector.

Inmiddels blijft het roeien met de beschikbare riemen. Peugeot krijgt staatshulp en dat is nodig ook, want deze constructeur verliest 200 miljoen euro per maand.

De Fransen verwachten veel van de nieuwe (kleine) 208, maar de verkopen van deze wagen vallen tot dusver tegen. Ford Genk is dus alleen maar symptomatisch voor steeds erger wordende crisis in Europese autosector.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content