• Met het nieuwe voorstel is de verwachting gerechtvaardigd dat de kans groter wordt dat handel significant kan gaan verschuiven naar markten die niet deze belasting hanteren, doordat partijen via handelsconstructies de FTT-heffing zullen proberen te vermijden.

• Een consequentie is dat financiële instellingen deze heffing waarschijnlijk indirect gaan doorberekenen aan de consument, bijvoorbeeld via het rentebedrijf. Daarnaast kan de heffing invloed hebben op bijvoorbeeld beleggingshypotheken en private pensioenvoorzieningen. Een flink stuk van de rekening komt dan bij de consument te liggen.

• Een andere consequentie kan zijn dat financiële instellingen met meer risico gaan beleggen om toch voldoende rendement te maken.

• Deze heffing is deels ingesteld om de verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de financiële crisis bij de financiële sector te leggen. Zoals het voorstel nu is opgesteld, krijgen alle partijen ermee te maken, ook bijvoorbeeld partijen die een traditioneel bankbedrijf uitoefenen en indirect ook de consument - terwijl hun invloed op de crisis beperkt is geweest. Een alternatief zou zijn om de heffing betrekking te laten hebben op het zogeheten trading book van een financiële instelling, of wellicht de gemiddelde balans van het trading book over het hele jaar. Op die manier richt de belasting zich veel meer op de partijen die zeer actief zijn met het handelen. Wanneer banken zonder (groot) trading book niet worden belast, zal de kans op doorbelasten via de rente op andere producten naar de consument minder aantrekkelijk zijn.

• Met het nieuwe voorstel is de verwachting gerechtvaardigd dat de kans groter wordt dat handel significant kan gaan verschuiven naar markten die niet deze belasting hanteren, doordat partijen via handelsconstructies de FTT-heffing zullen proberen te vermijden. • Een consequentie is dat financiële instellingen deze heffing waarschijnlijk indirect gaan doorberekenen aan de consument, bijvoorbeeld via het rentebedrijf. Daarnaast kan de heffing invloed hebben op bijvoorbeeld beleggingshypotheken en private pensioenvoorzieningen. Een flink stuk van de rekening komt dan bij de consument te liggen. • Een andere consequentie kan zijn dat financiële instellingen met meer risico gaan beleggen om toch voldoende rendement te maken. • Deze heffing is deels ingesteld om de verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de financiële crisis bij de financiële sector te leggen. Zoals het voorstel nu is opgesteld, krijgen alle partijen ermee te maken, ook bijvoorbeeld partijen die een traditioneel bankbedrijf uitoefenen en indirect ook de consument - terwijl hun invloed op de crisis beperkt is geweest. Een alternatief zou zijn om de heffing betrekking te laten hebben op het zogeheten trading book van een financiële instelling, of wellicht de gemiddelde balans van het trading book over het hele jaar. Op die manier richt de belasting zich veel meer op de partijen die zeer actief zijn met het handelen. Wanneer banken zonder (groot) trading book niet worden belast, zal de kans op doorbelasten via de rente op andere producten naar de consument minder aantrekkelijk zijn.