FedEx rapporteerde voor het derde kwartaal (tot eind februari) een nettowinst van 521 miljoen dollar op een omzet van 10,56 miljard dollar. Deze resultaten zijn respectievelijk 125% en 9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het volume aan gewone post steeg met 5% en cargo steeg met 2% (onder andere dankzij beter weer dan in dezelfde periode een jaar eerder). Het expresvolume zakte echter met 9%, al bleef de impact op de omzet beperkt dankzij hogere prijzen en brandstoftoelages.

Net als concurrent UPS wordt FedEx beschouwd als een barometer voor de economie. Daarom komen de sombere vooruitzichten voor het huidige kwartaal hard aan. De daling van het expresvolume in de VS is een indicator voor een vertraging van de economie. Het internationale expresvolume blijft het echter verrassend goed doen. FedEx verwacht voor dit kwartaal een nettowinst per aandeel tussen 1,75 en 2 dollar per aandeel, waar analisten volgens Bloomberg uitgingen van gemiddeld 1,98 dollar. FedEx houdt rekening met de druk op de marges van hogere brandstofkosten en een vertragende wereldeconomie. Een deel van de hogere brandstofkost hoopt FedEx op te vangen dankzij investeringen in nieuwe vliegtuigen die minder brandstof verbruiken.

De markt is zichzelf duidelijk voorbijgelopen door het aandeel dit jaar al 11% hoger te sturen. Momenteel noteert FedEx aan 14,6 keer de verwachte winst van 2012 en 12,5 keer die van volgend jaar. We raden dan ook aan te profiteren van de huidige hoge koers om het aandeel te verkopen.

Mathias Nuttin

Twitter: @MathiasNuttin

FedEx rapporteerde voor het derde kwartaal (tot eind februari) een nettowinst van 521 miljoen dollar op een omzet van 10,56 miljard dollar. Deze resultaten zijn respectievelijk 125% en 9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het volume aan gewone post steeg met 5% en cargo steeg met 2% (onder andere dankzij beter weer dan in dezelfde periode een jaar eerder). Het expresvolume zakte echter met 9%, al bleef de impact op de omzet beperkt dankzij hogere prijzen en brandstoftoelages.Net als concurrent UPS wordt FedEx beschouwd als een barometer voor de economie. Daarom komen de sombere vooruitzichten voor het huidige kwartaal hard aan. De daling van het expresvolume in de VS is een indicator voor een vertraging van de economie. Het internationale expresvolume blijft het echter verrassend goed doen. FedEx verwacht voor dit kwartaal een nettowinst per aandeel tussen 1,75 en 2 dollar per aandeel, waar analisten volgens Bloomberg uitgingen van gemiddeld 1,98 dollar. FedEx houdt rekening met de druk op de marges van hogere brandstofkosten en een vertragende wereldeconomie. Een deel van de hogere brandstofkost hoopt FedEx op te vangen dankzij investeringen in nieuwe vliegtuigen die minder brandstof verbruiken.De markt is zichzelf duidelijk voorbijgelopen door het aandeel dit jaar al 11% hoger te sturen. Momenteel noteert FedEx aan 14,6 keer de verwachte winst van 2012 en 12,5 keer die van volgend jaar. We raden dan ook aan te profiteren van de huidige hoge koers om het aandeel te verkopen.Mathias NuttinTwitter: @MathiasNuttin