Frédéric Liefferinckx (Leleux AB): "Met deze prijsverhoging bevestigt de multinational uit Leuven zijn pricing power, het vermogen om zijn prijzen te verhogen. Niets lijkt de groep tegen te kunnen houden. De markt was aangenaam verrast met de gepubliceerde volumegroei (+2,1% vs +0,9% verwacht) en de cash flow uit operationele activiteiten (+5,6% tegenover +4,2% verwacht). Op het vlak van de omzet werd een daling met 3% gerapporteerd, vooral als gevolg van de deconsolidering (verkoop van niet-strategische activa) om de fusie tussen InBev en Anheuser-Busch te herfinancieren. Op organische basis groeide de omzet met 8%. Beter nog, de verkoop die profiteerde van gunstige weersomstandigheden en de wereldbeker voetbal zou de komende maanden nog verder toenemen."

Voor de rest van het lopende boekjaar verwacht de brouwerijgroep met hoofdzetel in Leuven een hogere groei dan deze die in de eerste zes maanden behaald werd. De laatste groeiversnelling aan het einde van dit jaar moet AB InBev de hoogste EBITDA-groei van 2010 opleveren.

Geografisch gezien is het beeld meer gemengd: de omzet steeg met 13,7% in Brazilië terwijl in de VS een daling met 3% werd opgetekend en -7% in Canada. Maar dat brengt AB InBev niet van zijn stuk. De investeringen in promotionele activiteiten en marketing zijn met 10% toegenomen en de klemtoon van de verkoopinspanningen ligt bij de belangrijkste merken. De groep meent trouwens al positieve tendensen in de VS waar te nemen : de consumenten keren zich af van goedkoop bier om terug te keren naar de grote merken.

Liefferinckx: "Verder rekent het management op synergie-effecten na de fusie met Anheuser-Busch (1,670 miljard dollar tot op heden) en een verdere afname van de schulden waarvan de teller op 30 juni op 42,1 miljard dollar stond (3 miljard dollar minder dan eind december 2009). De kers op de taart is de verwachting dat de kostprijs (per hectoliter) van de verkochte goederen (vnl. landbouwgrondstoffen) zal stabiliseren (of zeer licht stigen) terwijl net de beslissing genomen is om de verkoopprijs van het bier te verhogen. De enige bedreiging voor het tweede semester is een double-dip recessie, met name in de Verenigde Staten. Technisch gesproken is de koers zeer sterk gestegen sinds de bodem van 2009. De opwaartse beweging wordt door geen van de marktpartijen in twijfel getrokken. Maar het aandeel ondervind niettemin de nodige hinder om de sterke weerstand van de koerstoppen van deze zomer te doorbreken en door te stomen naar de historische piek van 2007. De stijging verliest aan kracht en de stroom aan goed nieuws lijkt geen echte koersversnelling teweeg te brengen. De opgelopen waarderingen zitten hier zeker voor een stuk tussen. Misschien kan een koerscorrectie wel nieuwe kopers op de been brengen ? In de tussentijd geven we een houden advies."

Frédéric Liefferinckx (Leleux AB): "Met deze prijsverhoging bevestigt de multinational uit Leuven zijn pricing power, het vermogen om zijn prijzen te verhogen. Niets lijkt de groep tegen te kunnen houden. De markt was aangenaam verrast met de gepubliceerde volumegroei (+2,1% vs +0,9% verwacht) en de cash flow uit operationele activiteiten (+5,6% tegenover +4,2% verwacht). Op het vlak van de omzet werd een daling met 3% gerapporteerd, vooral als gevolg van de deconsolidering (verkoop van niet-strategische activa) om de fusie tussen InBev en Anheuser-Busch te herfinancieren. Op organische basis groeide de omzet met 8%. Beter nog, de verkoop die profiteerde van gunstige weersomstandigheden en de wereldbeker voetbal zou de komende maanden nog verder toenemen." Voor de rest van het lopende boekjaar verwacht de brouwerijgroep met hoofdzetel in Leuven een hogere groei dan deze die in de eerste zes maanden behaald werd. De laatste groeiversnelling aan het einde van dit jaar moet AB InBev de hoogste EBITDA-groei van 2010 opleveren. Geografisch gezien is het beeld meer gemengd: de omzet steeg met 13,7% in Brazilië terwijl in de VS een daling met 3% werd opgetekend en -7% in Canada. Maar dat brengt AB InBev niet van zijn stuk. De investeringen in promotionele activiteiten en marketing zijn met 10% toegenomen en de klemtoon van de verkoopinspanningen ligt bij de belangrijkste merken. De groep meent trouwens al positieve tendensen in de VS waar te nemen : de consumenten keren zich af van goedkoop bier om terug te keren naar de grote merken. Liefferinckx: "Verder rekent het management op synergie-effecten na de fusie met Anheuser-Busch (1,670 miljard dollar tot op heden) en een verdere afname van de schulden waarvan de teller op 30 juni op 42,1 miljard dollar stond (3 miljard dollar minder dan eind december 2009). De kers op de taart is de verwachting dat de kostprijs (per hectoliter) van de verkochte goederen (vnl. landbouwgrondstoffen) zal stabiliseren (of zeer licht stigen) terwijl net de beslissing genomen is om de verkoopprijs van het bier te verhogen. De enige bedreiging voor het tweede semester is een double-dip recessie, met name in de Verenigde Staten. Technisch gesproken is de koers zeer sterk gestegen sinds de bodem van 2009. De opwaartse beweging wordt door geen van de marktpartijen in twijfel getrokken. Maar het aandeel ondervind niettemin de nodige hinder om de sterke weerstand van de koerstoppen van deze zomer te doorbreken en door te stomen naar de historische piek van 2007. De stijging verliest aan kracht en de stroom aan goed nieuws lijkt geen echte koersversnelling teweeg te brengen. De opgelopen waarderingen zitten hier zeker voor een stuk tussen. Misschien kan een koerscorrectie wel nieuwe kopers op de been brengen ? In de tussentijd geven we een houden advies."