De gastankerrederij beheert twee vloten. De ene is gespecialiseerd in het transport van LPG (vloeibaar petroleumgas), ammoniak, enzovoort en bestaat uit 22 schepen. De andere is actief op het vlak van LNG of vloeibaar gas (bij -162 graden) en heeft zes schepen. Vorig jaar hebben beide polen, LPG en LNG, voor respectievelijk 46 % en 49 % aan het operationele resultaat van de groep bijgedragen. De rest van het resultaat kwam van de offshoredivisie die als dienstverlener voor de offshore-industrie werkt.

Enkel de eerste pool, die we in twee groepen kunnen onderverdelen, namelijk VLGC en MGC, is onderhevig aan schommelende marktprijzen. VLGC staat voor Very Large Gas Carrier en heeft een capaciteit van meer dan 70.000 kubieke meter. MGC is een Medium Gas Carrier dat tussen de 20 à 50.000 kubieke meter gas kan vervoeren. Drievierden van de LPG-vloot bestaat uit schepen van het kleinere type.

De LNG-schepen liggen direct vast voor een termijn van 25 jaar via partner Excelerate Energy. Dit segment is het meest veelbelovende en zal tegen 2010, wanneer extra schepen in vaart zijn gekomen, samen met offshore goed zijn voor 75% van het operationele resultaten. De afhankelijkheid van de markt zal verminderen.

Indekking

De prijzen voor de grote gastankers (VLGC) staan onder druk door teruggevallen vraag naar lpg en het in vaart komen van een hele resem schepen. De tarieven zijn tot onder de 10.000 USD per dag teruggevallen, hiermee zijn ze onder het breakeven niveau teruggevallen. In het vierde kwartaal bedroegen ze nog gemiddeld 11.500 USD en over 2008 zelfs 16.280 USD. Voor 2009 is slechts de helft vastgelegd tegen tarieven die hoger liggen dan de huidige.

De MGC-tarieven hebben beter standgehouden. De prijzen liggen iets onder de 20.000 USD per dag terwijl ze in het vierde kwartaal gemiddeld rond de 22.500 USD schommelden. De vloot is voor dit jaar en 2010 voor 80 en 75% ingedekt via langetermijncontracten tegen betere voorwaarden dan vandaag kunnen worden geboekt.

Francis Muyshondt

De gastankerrederij beheert twee vloten. De ene is gespecialiseerd in het transport van LPG (vloeibaar petroleumgas), ammoniak, enzovoort en bestaat uit 22 schepen. De andere is actief op het vlak van LNG of vloeibaar gas (bij -162 graden) en heeft zes schepen. Vorig jaar hebben beide polen, LPG en LNG, voor respectievelijk 46 % en 49 % aan het operationele resultaat van de groep bijgedragen. De rest van het resultaat kwam van de offshoredivisie die als dienstverlener voor de offshore-industrie werkt. Enkel de eerste pool, die we in twee groepen kunnen onderverdelen, namelijk VLGC en MGC, is onderhevig aan schommelende marktprijzen. VLGC staat voor Very Large Gas Carrier en heeft een capaciteit van meer dan 70.000 kubieke meter. MGC is een Medium Gas Carrier dat tussen de 20 à 50.000 kubieke meter gas kan vervoeren. Drievierden van de LPG-vloot bestaat uit schepen van het kleinere type. De LNG-schepen liggen direct vast voor een termijn van 25 jaar via partner Excelerate Energy. Dit segment is het meest veelbelovende en zal tegen 2010, wanneer extra schepen in vaart zijn gekomen, samen met offshore goed zijn voor 75% van het operationele resultaten. De afhankelijkheid van de markt zal verminderen.Indekking De prijzen voor de grote gastankers (VLGC) staan onder druk door teruggevallen vraag naar lpg en het in vaart komen van een hele resem schepen. De tarieven zijn tot onder de 10.000 USD per dag teruggevallen, hiermee zijn ze onder het breakeven niveau teruggevallen. In het vierde kwartaal bedroegen ze nog gemiddeld 11.500 USD en over 2008 zelfs 16.280 USD. Voor 2009 is slechts de helft vastgelegd tegen tarieven die hoger liggen dan de huidige. De MGC-tarieven hebben beter standgehouden. De prijzen liggen iets onder de 20.000 USD per dag terwijl ze in het vierde kwartaal gemiddeld rond de 22.500 USD schommelden. De vloot is voor dit jaar en 2010 voor 80 en 75% ingedekt via langetermijncontracten tegen betere voorwaarden dan vandaag kunnen worden geboekt. Francis Muyshondt