Midsize - EXMAR's vloot bleef in het derde kwartaal ondersteund door haar contractportfolio. Voor de rest van het jaar is de vloot voor zowat 95% ingedekt en voor 2013 is er reeds een indekking van 53% met goed gereputeerde tegenpartijen aan hogere tarieven.

Door de opmerkelijk goed benutte scheepscapaciteit werden de marktomstandigheden verder versterkt waardoor de tijdbevrachtingtarieven stegen.

Tot op heden heeft EXMAR haar optie tot het bouwen van 2+2 bijkomende nieuwbouw Midsize schepen bij HYUNDAI MIPO niet uitgeoefend.

De bestelling van minimum 4 bijkomende nieuwbouwschepen wordt nog overwogen. Hierover wordt onderhandeld met verschillende scheepswerven.

De LPG tanker TIELRODE (35.000 m³ - bouwjaar 1993) werd in augustus 2012 aan haar nieuwe eigenaars geleverd; op deze verkoop werd een winst van USD 6,9 miljoen gerealiseerd.

VLGC - Het laatste deel van het tweede kwartaal en het grootste deel van het derde kwartaal kende de spotmarkt hogere vrachttarieven. Bij het begin van het vierde kwartaal kenden de tarieven een terugval. Dit zal slechts een beperkte impact hebben op de jaarresultaten van EXMAR, aangezien de vloot is ingezet onder een evenwichtige combinatie van contracten met vaste en variabele tarieven.

De EXMAR VLGC-vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt aan vaste tarieven. Voor 2013 is er reeds een indekking van 40%.

Onderliggende resultaten Exmar conform de verwachtingen

Volgens Quirijn Mulder van ING waren de onderliggende resultaten van Exmar conform de verwachtingen. Op het eerste gezicht vielen de cijfers tegen, maar hierbij dient te worden opgemerkt dat het bedrijf investeerde in toekomstige groei en daar kan niemand iets op tegen hebben.

Er werd geen outlook gegeven, maar het voornaamste risico dat Exmar loopt is dat tankers die tot dusver olie vervoerden op LPG gaan overstappen.

LPG is namelijk één van de segmenten van de markt die het nog altijd goed doen. Het koopadvies en het koersdoel van 7,40 euro voor het aandeel blijven gehandhaafd.

Midsize - EXMAR's vloot bleef in het derde kwartaal ondersteund door haar contractportfolio. Voor de rest van het jaar is de vloot voor zowat 95% ingedekt en voor 2013 is er reeds een indekking van 53% met goed gereputeerde tegenpartijen aan hogere tarieven. Door de opmerkelijk goed benutte scheepscapaciteit werden de marktomstandigheden verder versterkt waardoor de tijdbevrachtingtarieven stegen. Tot op heden heeft EXMAR haar optie tot het bouwen van 2+2 bijkomende nieuwbouw Midsize schepen bij HYUNDAI MIPO niet uitgeoefend. De bestelling van minimum 4 bijkomende nieuwbouwschepen wordt nog overwogen. Hierover wordt onderhandeld met verschillende scheepswerven. De LPG tanker TIELRODE (35.000 m³ - bouwjaar 1993) werd in augustus 2012 aan haar nieuwe eigenaars geleverd; op deze verkoop werd een winst van USD 6,9 miljoen gerealiseerd. VLGC - Het laatste deel van het tweede kwartaal en het grootste deel van het derde kwartaal kende de spotmarkt hogere vrachttarieven. Bij het begin van het vierde kwartaal kenden de tarieven een terugval. Dit zal slechts een beperkte impact hebben op de jaarresultaten van EXMAR, aangezien de vloot is ingezet onder een evenwichtige combinatie van contracten met vaste en variabele tarieven. De EXMAR VLGC-vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt aan vaste tarieven. Voor 2013 is er reeds een indekking van 40%.Onderliggende resultaten Exmar conform de verwachtingen Volgens Quirijn Mulder van ING waren de onderliggende resultaten van Exmar conform de verwachtingen. Op het eerste gezicht vielen de cijfers tegen, maar hierbij dient te worden opgemerkt dat het bedrijf investeerde in toekomstige groei en daar kan niemand iets op tegen hebben. Er werd geen outlook gegeven, maar het voornaamste risico dat Exmar loopt is dat tankers die tot dusver olie vervoerden op LPG gaan overstappen. LPG is namelijk één van de segmenten van de markt die het nog altijd goed doen. Het koopadvies en het koersdoel van 7,40 euro voor het aandeel blijven gehandhaafd.