De Euro Stoxx 50 noteert ruim een half procent in de plus, de BEL 20 kan zelfs een winst van zowat driekwart procent vasthouden. Belgacom blijft de sterkhouder (zie hieronder), op een afstandje gevolgd door Mobistar, Delhaize en Colruyt. Nyrstar en KBC verliezen beiden elk maar dan 1%.

Klantenbestand Belgacom blijft groeien

In het derde kwartaal van 2012 bleef de klantenbasis van Belgacom voor Belgacom TV en vast internet sterk aangroeien, vooral door de verkoop binnen het kader van een multiplayaanbod, terwijl het verlies van vaste spraaklijnen onder controle bleef.

Acties van de concurrentie op de Belgische mobiele markt hadden geen belangrijke impact op de churnniveaus voor Mobile. Mobile Postpaid bleef groeien, onder impuls van het Internet Overal-aanbod en het toenemende succes van Mobile in een pack.

Mobile Prepaid ondervond in het derde kwartaal de uitzonderlijke impact van vervallen kaarten en een nettoverlies van Mobisud-klanten.

De klantenevolutie in het derde kwartaal en het totale klantenbestand eind september 2012 zag er als volgt uit:


• +39.000 Belgacom TV-klanten (=32.000 nieuwe gezinnen + 7.000 secondstreamgebruikers), wat het totale klantenbestand voor televisie op 1.340.000 brengt
• +12.000 vaste internetlijnen, goed voor een totaal van 1.626.000 internetklanten
• -39.000 mobiele kaarten (+ 41.000 postpaid, - 80.000 prepaid). Totaal van 5.504.000 mobiele kaarten (Inclusief mobiele spraak- en datakaarten verkocht via de segmenten CBU, EBU, Tango, MVNO en SDE&W)
• +37.000 multiplaypacks, goed voor een totaal van 1.214.000 packs
• -30.000 vastespraaklijnen, goed voor in totaal 3.119.000 vastespraakklanten

Didier Bellens, Gedelegeerd Bestuurder van Belgacom, had volgende commentaar op de cijfers:
Ik ben blij dat ik voor het derde kwartaal van 2012 een reeks fraaie financiële cijfers kan aankondigen die het bewijs zijn van onze weerbare positie op de Belgische markt. Ondanks de druk van de concurrentie en de economische en regelgevende tegenwind zagen we onze opbrengstentrend verder verbeteren, terwijl de daling van onze ebitda binnen de perken bleef.
Ook dit kwartaal heeft onze convergentiestrategie onze businessdrivers ondersteund. De klanten stellen onze multiplayaanbiedingen zichtbaar op prijs: van de toegevoegde packs in het derde kwartaal omvat een op de drie een mobiele oplossing. Gezien onze sterke prestaties tot dusver hebben we er goede hoop op dat we onze jaarverwachtingen kunnen inlossen."