De tweede grootste Amerikaanse autobouwer zag zijn nettowinst in het tweede kwartaal met 57% zakken tot 1,04 miljard dollar of 26 dollarcent per aandeel. Exclusief eenmalige elementen kwam de nettowinst uit op 30 dollarcent. Dit is licht beter dan de door analisten verwachte 29 dollarcent. De omzet zakte met 6% tot 33,3 miljard dollar, maar ook dit is minder erg dan verwacht.

Daarmee heeft Ford zijn 13de winstgevende kwartaal op een rij achter de rug. Het Amerikaanse icoon wist tijdens de crisis een overheidsinterventie te vermijden dankzij een lening van 23,4 miljard dollar die eind 2006 was afgesloten. Dit betekent wel dat Ford sindsdien een belangrijke schuldenhandicap heeft tegenover de geherstructureerde concurrenten GM en Chrysler. De schulden werden sindsdien stelselmatig afgebouwd en klokten eind juni af op 14,2 miljard dollar. In mei kreeg Ford van Moody's opnieuw een investment-grade rating.

In de 1 miljard dollar nettowinst zitten echter grote verschillen tussen de Amerikaanse thuismarkt en de buitenlandse divisies. In de VS boekte Ford een operationele winst van 2,01 miljard dollar (+6% tegenover dezelfde periode vorig jaar). De buitenlandse operaties boekten samen echter een operationeel verlies van 465 miljoen dollar. De sterke afhankelijkheid van zijn Amerikaanse thuismarkt blijft een zwak punt van Ford.

Het leeuwendeel van het internationale verlies is afkomstig uit Europa (verlies van 404 miljoen dollar), waar de autoverkoop door de economische crisis is teruggevallen naar het niveau van 17 jaar geleden. Bovendien zakt het marktaandeel van Ford in Europa, omdat de groep niet meedoet aan de grote kortingen die concurrenten wel geven aan hun klanten. De verkoop van Ford-wagens zakte in juni met 17% (tegenover een daling van 1,7% van de volledige Europese autoverkoop).

Om de situatie te keren is de kans zeer groot dat het management een Europese fabriek zal sluiten. Analisten haalden eerder al aan dat zowel de fabriek in Genk als in Southampton (VK) de weinig benijdenswaardige kandidaten kunnen zijn, al is nog niets beslist.

In China boekt de groep vooruitgang - de verkopen stegen er de voorbije maand met 18% - al blijft Ford met een marktaandeel van 2,8% ver achter op concurrenten GM en Volkswagen. De autobouwer investeert de komende jaren wel 4,9 miljard dollar in negen nieuwe fabrieken in Azië.

De tweede grootste Amerikaanse autobouwer zag zijn nettowinst in het tweede kwartaal met 57% zakken tot 1,04 miljard dollar of 26 dollarcent per aandeel. Exclusief eenmalige elementen kwam de nettowinst uit op 30 dollarcent. Dit is licht beter dan de door analisten verwachte 29 dollarcent. De omzet zakte met 6% tot 33,3 miljard dollar, maar ook dit is minder erg dan verwacht.Daarmee heeft Ford zijn 13de winstgevende kwartaal op een rij achter de rug. Het Amerikaanse icoon wist tijdens de crisis een overheidsinterventie te vermijden dankzij een lening van 23,4 miljard dollar die eind 2006 was afgesloten. Dit betekent wel dat Ford sindsdien een belangrijke schuldenhandicap heeft tegenover de geherstructureerde concurrenten GM en Chrysler. De schulden werden sindsdien stelselmatig afgebouwd en klokten eind juni af op 14,2 miljard dollar. In mei kreeg Ford van Moody's opnieuw een investment-grade rating.In de 1 miljard dollar nettowinst zitten echter grote verschillen tussen de Amerikaanse thuismarkt en de buitenlandse divisies. In de VS boekte Ford een operationele winst van 2,01 miljard dollar (+6% tegenover dezelfde periode vorig jaar). De buitenlandse operaties boekten samen echter een operationeel verlies van 465 miljoen dollar. De sterke afhankelijkheid van zijn Amerikaanse thuismarkt blijft een zwak punt van Ford.Het leeuwendeel van het internationale verlies is afkomstig uit Europa (verlies van 404 miljoen dollar), waar de autoverkoop door de economische crisis is teruggevallen naar het niveau van 17 jaar geleden. Bovendien zakt het marktaandeel van Ford in Europa, omdat de groep niet meedoet aan de grote kortingen die concurrenten wel geven aan hun klanten. De verkoop van Ford-wagens zakte in juni met 17% (tegenover een daling van 1,7% van de volledige Europese autoverkoop). Om de situatie te keren is de kans zeer groot dat het management een Europese fabriek zal sluiten. Analisten haalden eerder al aan dat zowel de fabriek in Genk als in Southampton (VK) de weinig benijdenswaardige kandidaten kunnen zijn, al is nog niets beslist.In China boekt de groep vooruitgang - de verkopen stegen er de voorbije maand met 18% - al blijft Ford met een marktaandeel van 2,8% ver achter op concurrenten GM en Volkswagen. De autobouwer investeert de komende jaren wel 4,9 miljard dollar in negen nieuwe fabrieken in Azië.