Euronav: hoe belangrijke zijn vrachttarieven?

Voor de op de beurs van Brussel genoteerde scheepsbedrijven, Euronav, CMB en Exmar, spelen vrachttarieven een belangrijke rol. Door de economische achteruitgang stonden die tarieven onder zware druk. Voor alle drie gaan we na hoe belangrijk die prijzen zijn. We beginnen bij Euronav.

Voor olietankerrederij Euronav, dat in december 2004 werd afgesplitst van CMB, zijn de vrachttarieven voor olietransport de referentie. Euronav gaf dinsdagavond aan dat in het eerste kwartaal de gemiddelde prijzen voor VLCC’s gemiddeld 48.000 dollar per dag bedragen en voor een Suezmax-schip 38.000 dollar per dag. Voor Euronav ligt het breakeventarief tussen 30 à 35.000 dollar per dag. Euronav heeft zo’n 40-tal schepen in vaart waarvan ongeveer de ene helft VLCC’s (very large crude carriers) zijn en de andere helft onder de Suemax-noemer vallen. VLCC’s zijn ongeveer vier voetbalvelden groot en vervoeren mee dan 2 miljoen vaten. Een Suezmax-schip kan tussen 1,2 à 2 miljoen vaten transporteren.

Die gemiddelde prijzen vallen uiteindelijk nogal mee dankzij januari. In die maand werd de markt ondersteund omdat veel schepen als opslagplaats dienden en uit vaart werden genomen.

Daarna woog de lage olievraag en de productieafbouw van de OPEC op het verkeer dito prijzen. Deze elementen zou de rest van het jaar op de prijzen kunnen blijven drukken.

Daarenboven zal het aanbod toenemen omdat de tankervloot dit jaar met 12% zal stijgen. Pas eind 2009 en in 2010 zal het aanbod beter afgestemd worden met de vraag want alle schepen met enkelvoudige wanden moeten de wereldzeeën verlaten.

In vergelijking met het hele jaar 2008 vallen de prijzen tegen: voor VLCC’s kwamen die uit op een uitzonderlijk hoog gemiddelde van 95.700 USD per dag.


Kort en lang

De vrachttarieven voor olietankers zijn zeer volatiel omdat er vooral met spotprijzen wordt gewerkt. Bij een spotmarkt vinden levering en betaling op korte termijn na het sluiten van de overeenkomst plaats. In 2007 gingen de prijzen ooit x15 op drie weken tijd na een ongeval met een tanker voor de Koreaanse kust.

Ongeveer tweederden van de vloot van Euronav en dan vooral de grote schepen hangen af van de spotmarkt of contracten op korte termijn. Zowat alle grote schepen bevinden zich trouwens in de Tankers International Pool: een samenwerkingsverband tussen verschillende rederijen. Deze alliantie biedt hen meer macht en een grotere flexibiliteit.

Voor de overige deel van de kleinere schepen, 14 Suezmaxes en 2 Aframaxes, wordt vooral met langetermijncontracten gewerkt. Het management van Euronav wil voor zijn grote tankers meer langere contracten vastleggen maar dit verloopt veel moeilijker.

Tankerprijzen kunnen worden gevolgd op www.mol.co.jp/research-e/info/tanker.pdf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content