De naam Essilor zal bij de meeste beleggers niet onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Nochtans maakt deze Franse groep deel uit van de benchmarkindex Euro Stoxx 50 en is het na het eveneens Franse Sanofi de tweede grootste naam uit de sectorindex Euro Stoxx Health Care.

Essilor is de grootste producent ter wereld van contactlenzen. In het eerste halfjaar van 2013 haalde de groep een omzet

van 2,30 miljard euro, een stijging met 4% t.o.v. dezelfde periode van 2012.

Daarvan nemen Noord-Amerika (915 miljoen euro) en Europa (802 miljoen euro) het grootste deel voor hun rekening.

Maar het zal niemand verbazen dat de grootste groei in Azië en Latijns-Amerika gerealiseerd wordt.

Op de zogenaamde "Fast-Growing Markets" (waartoe Azië, Latijns-Amerika en Rusland behoren) werd in de eerste jaarhelft 20,1% van de omzet gerealiseerd, een stijging met 16,1% t.o.v. één jaar eerder.

Het spreekt voor zich dat er de komende jaren een sterke groei gerealiseerd kan worden : de levensstandaard neemt er jaar na jaar toe en consumenten in de groeilanden hebben meer en meer nood aan degelijke gezondheidszorgen.

De vraag naar producten die het zicht verbeteren (zoals contactlenzen) zit er in de lift en Essilor is goed geplaatst om hiervan te profiteren. Ter illustratie: dit jaar nam de groep al 5 Aziatische bedrijven over !

De naam Essilor zal bij de meeste beleggers niet onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Nochtans maakt deze Franse groep deel uit van de benchmarkindex Euro Stoxx 50 en is het na het eveneens Franse Sanofi de tweede grootste naam uit de sectorindex Euro Stoxx Health Care. Essilor is de grootste producent ter wereld van contactlenzen. In het eerste halfjaar van 2013 haalde de groep een omzet van 2,30 miljard euro, een stijging met 4% t.o.v. dezelfde periode van 2012. Daarvan nemen Noord-Amerika (915 miljoen euro) en Europa (802 miljoen euro) het grootste deel voor hun rekening. Maar het zal niemand verbazen dat de grootste groei in Azië en Latijns-Amerika gerealiseerd wordt. Op de zogenaamde "Fast-Growing Markets" (waartoe Azië, Latijns-Amerika en Rusland behoren) werd in de eerste jaarhelft 20,1% van de omzet gerealiseerd, een stijging met 16,1% t.o.v. één jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er de komende jaren een sterke groei gerealiseerd kan worden : de levensstandaard neemt er jaar na jaar toe en consumenten in de groeilanden hebben meer en meer nood aan degelijke gezondheidszorgen. De vraag naar producten die het zicht verbeteren (zoals contactlenzen) zit er in de lift en Essilor is goed geplaatst om hiervan te profiteren. Ter illustratie: dit jaar nam de groep al 5 Aziatische bedrijven over !