Van de totale nettowinst was 697 miljoen euro afkomstig uit de verkoop van een belang van 25% in AG Insurance, terwijl nog eens 581 miljoen te maken had met het verleden. Opvallend was bovendien dat er nog steeds waardeverminderingen geboekt werden op de rommelkredieten in portefeuille.

Fortis geldt momenteel als een verzekeraar, dus kijken de analisten vooral naar de kernactiviteiten die met verzekeren te maken hebben. In de sector leven bedroeg de winst 382 miljoen euro, wat als een behoorlijk bedrag werd ervaren. In het schadebedrijf was er echter slechts een winst van maar 74 miljoen euro, hoofdzakelijk als gevolg van meer schadegevallen.

Fortis betaalde een symbolische dividend van 8 eurocent per aandeel uit en verraste daarmee in zekere zin. Sommige analisten hadden weliswaar een klein dividend niet uitgesloten, maar algemeen was verwacht dat het nog te vroeg was om al aan een dividend te denken.

Over geheel 2009 bedroeg de nettowinst na minderheidsbelangen EUR 90 miljoen, vergeleken met een break-even resultaat in 2008. Met een veel beter resultaat Leven werd ruimschoots compensatie geboden voor een verslechtering van het resultaat Niet-leven.

De nettowinst na minderheidsbelangen van het Levenbedrijf bedroeg EUR 66 miljoen, terwijl in 2008 nog een nettoverlies van EUR 65 miljoen werd geleden als gevolg van significante beleggingsverliezen.

Deze positieve ontwikkeling was toe te schrijven aan het wegvallen van beleggingsverliezen, een verbetering van de beleggingsmarges in Portugal en eenmalige factoren, die EUR 15 miljoen bijdroegen aan de nettowinst.

CEO Bart De Smet had volgende commentaar op de resultaten van Fortis: "Het afgelopen jaar is een tijd geweest van ingrijpende veranderingen voor Fortis. We hebben een aantal belangrijke beslissingen genomen over de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf en hebben het jaar veel stabieler en sterker afgesloten. Ook 2010 wordt weer een belangrijk jaar, een jaar waarin we ons zullen richten op de ontwikkeling van de verzekeringsactiviteiten in het belang van de langetermijntoekomst van ons bedrijf. In combinatie met de passie en inzet van onze collega's hebben de tot nu toe gezette stappen ons in een goede uitgangspositie voor de toekomst gebracht."

Van de totale nettowinst was 697 miljoen euro afkomstig uit de verkoop van een belang van 25% in AG Insurance, terwijl nog eens 581 miljoen te maken had met het verleden. Opvallend was bovendien dat er nog steeds waardeverminderingen geboekt werden op de rommelkredieten in portefeuille. Fortis geldt momenteel als een verzekeraar, dus kijken de analisten vooral naar de kernactiviteiten die met verzekeren te maken hebben. In de sector leven bedroeg de winst 382 miljoen euro, wat als een behoorlijk bedrag werd ervaren. In het schadebedrijf was er echter slechts een winst van maar 74 miljoen euro, hoofdzakelijk als gevolg van meer schadegevallen. Fortis betaalde een symbolische dividend van 8 eurocent per aandeel uit en verraste daarmee in zekere zin. Sommige analisten hadden weliswaar een klein dividend niet uitgesloten, maar algemeen was verwacht dat het nog te vroeg was om al aan een dividend te denken. Over geheel 2009 bedroeg de nettowinst na minderheidsbelangen EUR 90 miljoen, vergeleken met een break-even resultaat in 2008. Met een veel beter resultaat Leven werd ruimschoots compensatie geboden voor een verslechtering van het resultaat Niet-leven. De nettowinst na minderheidsbelangen van het Levenbedrijf bedroeg EUR 66 miljoen, terwijl in 2008 nog een nettoverlies van EUR 65 miljoen werd geleden als gevolg van significante beleggingsverliezen. Deze positieve ontwikkeling was toe te schrijven aan het wegvallen van beleggingsverliezen, een verbetering van de beleggingsmarges in Portugal en eenmalige factoren, die EUR 15 miljoen bijdroegen aan de nettowinst. CEO Bart De Smet had volgende commentaar op de resultaten van Fortis: "Het afgelopen jaar is een tijd geweest van ingrijpende veranderingen voor Fortis. We hebben een aantal belangrijke beslissingen genomen over de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf en hebben het jaar veel stabieler en sterker afgesloten. Ook 2010 wordt weer een belangrijk jaar, een jaar waarin we ons zullen richten op de ontwikkeling van de verzekeringsactiviteiten in het belang van de langetermijntoekomst van ons bedrijf. In combinatie met de passie en inzet van onze collega's hebben de tot nu toe gezette stappen ons in een goede uitgangspositie voor de toekomst gebracht."