Eddy Vanwittembergh (Merit Capital): "De BDI is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulk-scheepvaart (ijzererts, olie, ...). Wanneer de vraag naar grondstoffen stijgt, kan dit worden afgelezen van de evolutie van deze index. De index noteerde vorige vrijdag aan 2712 $. Eind mei was dit nog ruim boven de 4000 $ waarna een correctie volgde tot 1700 in juli ll. De beste en de meest veilige manier om in de scheepvaartsector te beleggen is het Noorse Odin Maritim Fund."

Het fonds is uitgegeven in 1995. Om een fonds ernstig te kunnen beoordelen is het belangrijk dat het minstens 10 jaar bestaat en door hetzelfde team beheerd wordt.

Vanwittembergh: "Sinds oprichting is Odin Maritim Fund verachtvoudigd terwijl de sectorindex niet eens verdubbeld is. Met een geannualiseerd rendement van + 14,02 % in 15 jaar is dit één van de weinige fondsen om U tegen te zeggen. Bovendien is de analist, Lars Mohagen, bijzonder eerlijk. Tijdens het begin van de financiële crisis in 2007 werd hij sceptisch voor de sector en adviseerde hij winst te nemen op zijn fonds ! Hij kreeg overschot van gelijk want in lijn met de markten kelderde zijn fonds in 2008. De helft van Odin Maritim bestaat uit Noorse rederijen wat zeker geen nadeel is aangezien de beheerder de Noorse nationaliteit bezit. De scheepvaartsector zit duidelijk in de lift met een verwachte groeiprognose van 9,5 %. Bovendien groeit de wereldhandel over zee jaarlijks gemiddeld met bijna 3 % en worden alle megaprojecten voor nieuwe vloten afgewerkt in de opkomende markten. Uiteraard kan men ook op de trend inspelen via individuele aandelen zoals CMB (ons favoriete aandeel in de sector), Euronav, Hes Beheer, Vopak .... maar Odin Maritim is zo gediversifieerd dat gebeurlijke ongevallen bij één bedrijf geminimaliseerd worden in de koersuitslag. Bovendien noteert het fonds in Noorse Kronen en doet de Noorse economie het stukken beter dan de belabberde Euro-overheden waardoor deze munt al het ganse jaar outperformeert tov de €."

Eddy Vanwittembergh (Merit Capital): "De BDI is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulk-scheepvaart (ijzererts, olie, ...). Wanneer de vraag naar grondstoffen stijgt, kan dit worden afgelezen van de evolutie van deze index. De index noteerde vorige vrijdag aan 2712 $. Eind mei was dit nog ruim boven de 4000 $ waarna een correctie volgde tot 1700 in juli ll. De beste en de meest veilige manier om in de scheepvaartsector te beleggen is het Noorse Odin Maritim Fund." Het fonds is uitgegeven in 1995. Om een fonds ernstig te kunnen beoordelen is het belangrijk dat het minstens 10 jaar bestaat en door hetzelfde team beheerd wordt. Vanwittembergh: "Sinds oprichting is Odin Maritim Fund verachtvoudigd terwijl de sectorindex niet eens verdubbeld is. Met een geannualiseerd rendement van + 14,02 % in 15 jaar is dit één van de weinige fondsen om U tegen te zeggen. Bovendien is de analist, Lars Mohagen, bijzonder eerlijk. Tijdens het begin van de financiële crisis in 2007 werd hij sceptisch voor de sector en adviseerde hij winst te nemen op zijn fonds ! Hij kreeg overschot van gelijk want in lijn met de markten kelderde zijn fonds in 2008. De helft van Odin Maritim bestaat uit Noorse rederijen wat zeker geen nadeel is aangezien de beheerder de Noorse nationaliteit bezit. De scheepvaartsector zit duidelijk in de lift met een verwachte groeiprognose van 9,5 %. Bovendien groeit de wereldhandel over zee jaarlijks gemiddeld met bijna 3 % en worden alle megaprojecten voor nieuwe vloten afgewerkt in de opkomende markten. Uiteraard kan men ook op de trend inspelen via individuele aandelen zoals CMB (ons favoriete aandeel in de sector), Euronav, Hes Beheer, Vopak .... maar Odin Maritim is zo gediversifieerd dat gebeurlijke ongevallen bij één bedrijf geminimaliseerd worden in de koersuitslag. Bovendien noteert het fonds in Noorse Kronen en doet de Noorse economie het stukken beter dan de belabberde Euro-overheden waardoor deze munt al het ganse jaar outperformeert tov de €."