Oftewel beleggers trekken geen geld weg uit de markt maar ruilen de ene sector in voor de andere.

Beleggen in Europese aandelen is simpelweg populair. Dat zien we aan de enorme geldstromen uit de Verenigde Staten. In de meeste analyses komt naar voren hoe goedkoop Europese aandelen eigenlijk zijn. Afgelopen weekeinde kwam beleggersmagazine Barron's er ook weer mee.

In het verhaal over de Europese markten werd gesteld dat Unilever ruim 20% kan gaan stijgen. De basis hiervoor is de relatief lage waardering voor de aandelen. Met een koerswinst verhouding van bijna 19 ligt dit in lijn met de andere voedselproducenten Nestlé en Danone.

Maar de waardering op dit moment is duidelijk lager dan de "verzorgingsproducten" (HPC) aandelen als L'Oréal en Beiersdorf.

De strategie van Unilever is met name gericht op meer de nadruk te leggen op producten uit deze categorie. Op dit moment is het aandeel van deze producten net boven de 50.

Unilever wil op middenlange termijn dit aandeel naar de 70 brengen.

Op HPC producten zit een veel hogere marge dan op voedingsmiddelen. Als het Unilever inderdaad lukt om dit aandeel te vergroten gaat men automatisch meer verdienen en dus mag een hogere waar-dering aan dit aandeel worden gegeven.

Oftewel beleggers trekken geen geld weg uit de markt maar ruilen de ene sector in voor de andere. Beleggen in Europese aandelen is simpelweg populair. Dat zien we aan de enorme geldstromen uit de Verenigde Staten. In de meeste analyses komt naar voren hoe goedkoop Europese aandelen eigenlijk zijn. Afgelopen weekeinde kwam beleggersmagazine Barron's er ook weer mee. In het verhaal over de Europese markten werd gesteld dat Unilever ruim 20% kan gaan stijgen. De basis hiervoor is de relatief lage waardering voor de aandelen. Met een koerswinst verhouding van bijna 19 ligt dit in lijn met de andere voedselproducenten Nestlé en Danone. Maar de waardering op dit moment is duidelijk lager dan de "verzorgingsproducten" (HPC) aandelen als L'Oréal en Beiersdorf. De strategie van Unilever is met name gericht op meer de nadruk te leggen op producten uit deze categorie. Op dit moment is het aandeel van deze producten net boven de 50. Unilever wil op middenlange termijn dit aandeel naar de 70 brengen. Op HPC producten zit een veel hogere marge dan op voedingsmiddelen. Als het Unilever inderdaad lukt om dit aandeel te vergroten gaat men automatisch meer verdienen en dus mag een hogere waar-dering aan dit aandeel worden gegeven.