Maar zelfs wanneer er veelbelovende nieuwkomers op de markt komen, dreigt de druk op de marges bij Apple toe te nemen. De product mix van het bedrijf verschuift langzamerhand van de high-margin iPhones naar de lower-margin tablets, terwijl de marges bij de iPhones zelf ook nog eens onder druk komen te staan.

Dat betekent dat de winsten minder snel kunnen groeien dan de omzet, in tegenstelling tot de situatie die we in de afgelopen vijf jaar hebben gekend.

Apple zou een nieuw revolutionair product in de maak hebben, een TV of iets wat er op trekt, maar de introductie daarvan is minstens een jaar uitgesteld. Dat betekent dat Apple voorlopig met margedruk te kampen kan blijven.

Maar zelfs wanneer er veelbelovende nieuwkomers op de markt komen, dreigt de druk op de marges bij Apple toe te nemen. De product mix van het bedrijf verschuift langzamerhand van de high-margin iPhones naar de lower-margin tablets, terwijl de marges bij de iPhones zelf ook nog eens onder druk komen te staan. Dat betekent dat de winsten minder snel kunnen groeien dan de omzet, in tegenstelling tot de situatie die we in de afgelopen vijf jaar hebben gekend. Apple zou een nieuw revolutionair product in de maak hebben, een TV of iets wat er op trekt, maar de introductie daarvan is minstens een jaar uitgesteld. Dat betekent dat Apple voorlopig met margedruk te kampen kan blijven.