Renault noteert op Euronext Parijs (39,94 euro op 24 februari 2012). Op het autosalon in Frankfurt in 2009 lanceerde het autobedrijf zijn nieuwe slogan "Drive the Change". Een jaar later veranderde het dat in "Renault 2016 Drive the Change". Het zesjarenplan dat daaraan gekoppeld was, had twee doelstellingen: een verhoging van de omzet (3 miljoen wagens in 2013) en een verhoging van de free cashflow tot 3 miljard euro tegen 2016.

Bij de bekendmaking van de jaarresultaten op 16 februari 2012 werd duidelijk dat het Renault menens is. De omzet is gestegen met 9,4% en de free cashflow bereikte al 1,1 miljard euro. Vooral vanwege die knappe stijging van de cashflow kreeg Renault - op basis van fundamentele analyse - als nieuw koersdoel 42 euro.

Gezien door de bril van de technische analyse doet Renault het ook schitterend. Op de 600 aandelen van de EuroStoxx-index noteert dat van Renault op de veertiende plaats. Bovenaan op de lijst staan vooral bankaandelen, die de voorbije maanden een deel van hun verlies hebben goedgemaakt. In de autosector verovert Renault de eerste plaats. Het zijn precies dat soort aandelen die onze voorkeur genieten: sterke aandelen in een sterke sector.

In 2010 schreven we al enkele keren dat de autosector de sterkste sector in Europa was. Het waren toen de Duitse aandelen BMW, Continental en DaimlerChrysler die met de trofee gingen lopen. Maar gezien de huidige economische conjunctuur, is het toch opmerkelijk dat de autosector in 2012 opnieuw de kar trekt. De drie Duitse aandelen noteren weer rond hun topkoers en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de sterke trend op de DAX-index.

Nadat het aandeel van Renault de belangrijke dalende trendlijn had doorbroken (R1 op de grafiek), kreeg het op 24 januari 2012 (32,65 euro) het advies 'trend kopen'. Sindsdien is de koers gestegen zonder een noemenswaardige correctie, zodat een tijdelijke terugval mogelijk is. Zo'n terugval zou dan ook een mooie aankoopgelegenheid zijn voor wie het signaal op 24 januari heeft gemist. De belangrijkste steunniveaus zijn 35,50 en 32,50 euro. Maar onder de 29 euro is de stijgende trend van Renault negatief doorbroken. De koersdoelen zijn 42, 45 en 52 euro.

Uit de langetermijngrafiek van Renault blijkt het volatiele karakter van dat bedrijf. In de jaren negentig steeg het aandeel geregeld tot 60 euro, om daarna telkens te halveren tot 30 euro. De forste stijging van 30 naar 120 euro in 2007 was ook fenomenaal. Maar de daling tot 10 euro die erop volgde, zullen velen zich nog heugen.

Uit de technische analyse onthouden we vier dingen die helpen om succesvol te beleggen in aandelen: bekijk de trend over een lange periode; controleer de steun- en de weerstandsniveaus; controleer dagelijks de aandelen in de portefeuille; en verkoop het aandeel als de stijgende trend wordt doorbroken. Renault is een schoolvoorbeeld waarbij die vier regels strikt moeten worden nageleefd.

Paul Gins, zaakvoerder CompuGraphics nv

Renault noteert op Euronext Parijs (39,94 euro op 24 februari 2012). Op het autosalon in Frankfurt in 2009 lanceerde het autobedrijf zijn nieuwe slogan "Drive the Change". Een jaar later veranderde het dat in "Renault 2016 Drive the Change". Het zesjarenplan dat daaraan gekoppeld was, had twee doelstellingen: een verhoging van de omzet (3 miljoen wagens in 2013) en een verhoging van de free cashflow tot 3 miljard euro tegen 2016.Bij de bekendmaking van de jaarresultaten op 16 februari 2012 werd duidelijk dat het Renault menens is. De omzet is gestegen met 9,4% en de free cashflow bereikte al 1,1 miljard euro. Vooral vanwege die knappe stijging van de cashflow kreeg Renault - op basis van fundamentele analyse - als nieuw koersdoel 42 euro.Gezien door de bril van de technische analyse doet Renault het ook schitterend. Op de 600 aandelen van de EuroStoxx-index noteert dat van Renault op de veertiende plaats. Bovenaan op de lijst staan vooral bankaandelen, die de voorbije maanden een deel van hun verlies hebben goedgemaakt. In de autosector verovert Renault de eerste plaats. Het zijn precies dat soort aandelen die onze voorkeur genieten: sterke aandelen in een sterke sector.In 2010 schreven we al enkele keren dat de autosector de sterkste sector in Europa was. Het waren toen de Duitse aandelen BMW, Continental en DaimlerChrysler die met de trofee gingen lopen. Maar gezien de huidige economische conjunctuur, is het toch opmerkelijk dat de autosector in 2012 opnieuw de kar trekt. De drie Duitse aandelen noteren weer rond hun topkoers en zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de sterke trend op de DAX-index.Nadat het aandeel van Renault de belangrijke dalende trendlijn had doorbroken (R1 op de grafiek), kreeg het op 24 januari 2012 (32,65 euro) het advies 'trend kopen'. Sindsdien is de koers gestegen zonder een noemenswaardige correctie, zodat een tijdelijke terugval mogelijk is. Zo'n terugval zou dan ook een mooie aankoopgelegenheid zijn voor wie het signaal op 24 januari heeft gemist. De belangrijkste steunniveaus zijn 35,50 en 32,50 euro. Maar onder de 29 euro is de stijgende trend van Renault negatief doorbroken. De koersdoelen zijn 42, 45 en 52 euro.Uit de langetermijngrafiek van Renault blijkt het volatiele karakter van dat bedrijf. In de jaren negentig steeg het aandeel geregeld tot 60 euro, om daarna telkens te halveren tot 30 euro. De forste stijging van 30 naar 120 euro in 2007 was ook fenomenaal. Maar de daling tot 10 euro die erop volgde, zullen velen zich nog heugen. Uit de technische analyse onthouden we vier dingen die helpen om succesvol te beleggen in aandelen: bekijk de trend over een lange periode; controleer de steun- en de weerstandsniveaus; controleer dagelijks de aandelen in de portefeuille; en verkoop het aandeel als de stijgende trend wordt doorbroken. Renault is een schoolvoorbeeld waarbij die vier regels strikt moeten worden nageleefd.Paul Gins, zaakvoerder CompuGraphics nv