Infrastructuuraandelen zijn bezig aan een sterk beursjaar. De aandelen van bedrijven die meehelpen aan de ontwikkeling van de Noord-Amerikaanse schaliegasindustrie tekenen voor de grootste winsten. De onderliggende positieve trend zal nog jaren blijven duren.

1. Infrastructuurbestedingen zullen onvermijdelijk stijgen

Zowel in de groeilanden als in het Westen zijn de infrastructuurnoden gigantisch. Studiebureaus schatten dat de komende vijftien jaar meer dan 50 miljard euro zal besteed worden aan infrastructuur. Gezien de druk op de publieke financiën zal een groot deel van dit geld van privéondernemingen moeten komen.

2. De sector is nog zeer jong

Institutionele beleggers zijn al jaren actief in de infrastructuurmarkt, maar dit geldt niet voor de kleine belegger. Ondanks de matige economische vooruitzichten biedt de markt voor infrastructuurwerken aantrekkelijke groeiperspectieven voor beleggers op zoek naar rendement.

3. Investeringen in reële activa zijn minder volatiel

Zoals vastgoedgroepen zijn infrastructuurgroepen eigenaar of exploitant van een reëel actief (autosnelwegen, tolwegen, parkings, telecom- en satellietnetwerken, havens en luchthavens, ...). Ze werken op basis van langetermijncontracten in een stabiel en gereglementeerd kader. Hun beurskoersen zullen minder volatiel zijn dan de brede markt, terwijl ze tegelijkertijd voor beleggers een welgekomen diversificatie vormen van het traditioneel beursgenoteerd vastgoed.

Infrastructuuraandelen zijn bezig aan een sterk beursjaar. De aandelen van bedrijven die meehelpen aan de ontwikkeling van de Noord-Amerikaanse schaliegasindustrie tekenen voor de grootste winsten. De onderliggende positieve trend zal nog jaren blijven duren.Zowel in de groeilanden als in het Westen zijn de infrastructuurnoden gigantisch. Studiebureaus schatten dat de komende vijftien jaar meer dan 50 miljard euro zal besteed worden aan infrastructuur. Gezien de druk op de publieke financiën zal een groot deel van dit geld van privéondernemingen moeten komen.Institutionele beleggers zijn al jaren actief in de infrastructuurmarkt, maar dit geldt niet voor de kleine belegger. Ondanks de matige economische vooruitzichten biedt de markt voor infrastructuurwerken aantrekkelijke groeiperspectieven voor beleggers op zoek naar rendement.Zoals vastgoedgroepen zijn infrastructuurgroepen eigenaar of exploitant van een reëel actief (autosnelwegen, tolwegen, parkings, telecom- en satellietnetwerken, havens en luchthavens, ...). Ze werken op basis van langetermijncontracten in een stabiel en gereglementeerd kader. Hun beurskoersen zullen minder volatiel zijn dan de brede markt, terwijl ze tegelijkertijd voor beleggers een welgekomen diversificatie vormen van het traditioneel beursgenoteerd vastgoed.