Drie redenen om Alibaba links te laten liggen als belegger

Jack Ma, oprichter van de Chinese e-commercegigant Alibaba © Belga

Beleggers liepen eind vorige week storm voor de succesvolle Chinese internetreus Alibaba. Toch is het opletten geblazen met dit aandeel.

Een argument dat in het voordeel van Alibaba spreekt: het bedrijf verwacht dit jaar een omzetgroei van 50 procent. Bovendien is de waardering aan 40 keer de verwachte winst per aandeel minder hoog dan voor Facebook of Amazon.

Toch zijn er ook goede redenen om als belegger weg te blijven:

1. Zwakke corporate governance

Door zijn bijzondere bedrijfsstructuur – die nota bene een notering aan de beurs van Hong-Kong verhinderde – is het beslissingsproces geconcentreerd in de handen van slechts enkele sleutelfiguren. De rechten van buitenlandse aandeelhouders in Chinese internetbedrijven zijn beperkt, waardoor het voor de gewone aandeelhouders quasi onmogelijk zal zijn om een beslissing te contesteren.

2. Alipay

In 2011 heeft Alibaba de controle over zijn online betalingssysteem Alipay overgedragen aan een onderneming gecontroleerd door Jack Ma, voorzitter en oprichter van de groep. Dit gebeurde zonder de twee meerderheidsaandeelhouders – Softbank en Yahoo – op de hoogte te brengen. Alibaba heeft enkele toezeggingen gekregen in de aanloop naar de beursintroductie, maar deze vertegenwoordigen maar een fractie van de waarde van Alipay, die geschat wordt op maar liefst 25 miljard dollar.

3. Concurrentie van Tencent

Tachtig procent van alle online verkopen in China gebeuren via Alibaba. Begin dit jaar investeerde Tencent, een belangrijke Chinese speler in online berichten, in een bestaande concurrent van Alibaba. Tencent stak ook geld in een nieuwe speler in de Chinese e-commerce markt. Omdat de platformen betaald worden via een systeem van commissies (die geschat worden op 2,5 procent bij een verkoop via pc en 1,5 procent via een mobiel apparaat) zal de toenemende concurrentie onvermijdelijk wegen op de inkomsten en de winstgevendheid. (CB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content