Metris kan sinds het marktdieptepunt een winst van 135% voorleggen, bijna de volledige koersstijging gebeurde op twee handelsdagen. Op donderdag 16 april noteerde Metris op 1,2 EUR om twee handelsdagen later even 3,2 EUR aan te tikken. Uiteindelijk sloot het aandeel af rond 2 EUR. Het bedrijf was de maanden voor het herstel met de grond gelijkgemaakt omdat het actief is in de auto-, scheepvaart en luchtvaartsectoren, segmenten van de markt die het extreem moeilijk hebben. Daarenboven was speculatie ontstaan dat Metris een kapitaalverhoging zou nodig hebben. Analist Bertrand Kuentzler van ING ziet in de beter dan verwachte Europese autoverkopen van de maand maart een verklaring van het ontwaken van Metris. "Het aandeel was 90% teruggevallen en had slechts één positief vonkje nodig. Bovendien is men veel te negatief over de financiële situatie van de groep en haar schuldpositie. De betrokkenen banken zijn met Metris overeengekomen dat ze de situatie opnieuw gaan bekijken naar het einde van het jaar toe. Als de situatie niet verder verslechtert, heeft de groep geen extra financiering nodig." Ondanks dit alles blijft Kuentzler bij zijn verkoopadvies.

Met Punch
Ook Punch kon meer dan verdubbelen desondanks noteert het nog steeds met een klein verlies sinds het begin van het jaar. De verbondenheid met de autosector heeft de eerste maanden van het jaar enorm op de koers gewogen, net als de transactie rond het vastgoed en Accentis. Volgens analist Nico Melsens van KBC Securities stelde de markt vast dat het Automotive-filiaal niet meer de sterkhouder was van weleer. Om de recente koersexplosie te verklaren heeft de analist niets specifieks gevonden. "Het is natuurlijk wel zo dat Punch Grafix zeer sterk blijft presteren en de toestand bij Telematix onder controle is. Wat Automotive betreft is het goed dat ze ingrijpen en herstructureren maar zolang extra contracten en omzet uitblijft, kan er van een herstel geen sprake zijn." Melsens blijft bij zijn koopadvies en gaat zijn koersdoel van 15 EUR dat achterhaald is, herbekijken.

IPTE onder stoom
IPTE behoort ook tot het selecte clubje van verdubbelden. Volgens Olivier Van Doosselaere, analist van ING, hebben enkele investeerders onlangs beslist om een pakketje IPTE te kopen en zo de koers omhooggestuwd. Zoals eerder gesteld kan de aankoop van enkele duizenden stukken in een lege markt aan de verkoopzijde voor een koersexplosie zorgen. Op vrijdag 17 april, voor veel small caps een dag om in te lijsten, gingen 37.000 stukken over de toonbank, op maandag 20 april 33.000. Een hoog volume gezien gemiddeld slechts 4000 worden verhandeld. Van Doosselaere onderstreept dat het bedrijf zeer cyclisch is en bij de eerste tekenen van een economische terugval enorm werd afgestraft. "De voorbije weken hebben we de eerste signalen van een uitbodeming gezien en het mag dan ook niet verbazen dat IPTE vliegensvlug opveert." Van Doosselaere vindt het echter te vroeg om nu al ten volle de kaart van het herstel te trekken en IPTE aan te schaffen. Meer dan een houden advies en een koersdoel van 1,5 EUR wil hij dan ook niet geven. "Na de winstwaarschuwing hebben we nog geen structurele verbetering gezien bij de onderneming. Het bedrijf kampt ook met een hoog schuldniveau en riskeert zijn convenanten te doorbreken. Voldoende uitdagingen om extra voorzichtigheid in te bouwen."

Francis Muyshondt

Metris kan sinds het marktdieptepunt een winst van 135% voorleggen, bijna de volledige koersstijging gebeurde op twee handelsdagen. Op donderdag 16 april noteerde Metris op 1,2 EUR om twee handelsdagen later even 3,2 EUR aan te tikken. Uiteindelijk sloot het aandeel af rond 2 EUR. Het bedrijf was de maanden voor het herstel met de grond gelijkgemaakt omdat het actief is in de auto-, scheepvaart en luchtvaartsectoren, segmenten van de markt die het extreem moeilijk hebben. Daarenboven was speculatie ontstaan dat Metris een kapitaalverhoging zou nodig hebben. Analist Bertrand Kuentzler van ING ziet in de beter dan verwachte Europese autoverkopen van de maand maart een verklaring van het ontwaken van Metris. "Het aandeel was 90% teruggevallen en had slechts één positief vonkje nodig. Bovendien is men veel te negatief over de financiële situatie van de groep en haar schuldpositie. De betrokkenen banken zijn met Metris overeengekomen dat ze de situatie opnieuw gaan bekijken naar het einde van het jaar toe. Als de situatie niet verder verslechtert, heeft de groep geen extra financiering nodig." Ondanks dit alles blijft Kuentzler bij zijn verkoopadvies. Met Punch Ook Punch kon meer dan verdubbelen desondanks noteert het nog steeds met een klein verlies sinds het begin van het jaar. De verbondenheid met de autosector heeft de eerste maanden van het jaar enorm op de koers gewogen, net als de transactie rond het vastgoed en Accentis. Volgens analist Nico Melsens van KBC Securities stelde de markt vast dat het Automotive-filiaal niet meer de sterkhouder was van weleer. Om de recente koersexplosie te verklaren heeft de analist niets specifieks gevonden. "Het is natuurlijk wel zo dat Punch Grafix zeer sterk blijft presteren en de toestand bij Telematix onder controle is. Wat Automotive betreft is het goed dat ze ingrijpen en herstructureren maar zolang extra contracten en omzet uitblijft, kan er van een herstel geen sprake zijn." Melsens blijft bij zijn koopadvies en gaat zijn koersdoel van 15 EUR dat achterhaald is, herbekijken.IPTE onder stoom IPTE behoort ook tot het selecte clubje van verdubbelden. Volgens Olivier Van Doosselaere, analist van ING, hebben enkele investeerders onlangs beslist om een pakketje IPTE te kopen en zo de koers omhooggestuwd. Zoals eerder gesteld kan de aankoop van enkele duizenden stukken in een lege markt aan de verkoopzijde voor een koersexplosie zorgen. Op vrijdag 17 april, voor veel small caps een dag om in te lijsten, gingen 37.000 stukken over de toonbank, op maandag 20 april 33.000. Een hoog volume gezien gemiddeld slechts 4000 worden verhandeld. Van Doosselaere onderstreept dat het bedrijf zeer cyclisch is en bij de eerste tekenen van een economische terugval enorm werd afgestraft. "De voorbije weken hebben we de eerste signalen van een uitbodeming gezien en het mag dan ook niet verbazen dat IPTE vliegensvlug opveert." Van Doosselaere vindt het echter te vroeg om nu al ten volle de kaart van het herstel te trekken en IPTE aan te schaffen. Meer dan een houden advies en een koersdoel van 1,5 EUR wil hij dan ook niet geven. "Na de winstwaarschuwing hebben we nog geen structurele verbetering gezien bij de onderneming. Het bedrijf kampt ook met een hoog schuldniveau en riskeert zijn convenanten te doorbreken. Voldoende uitdagingen om extra voorzichtigheid in te bouwen."Francis Muyshondt