Tot nog toe koopt de ECB maandelijks voor 60 miljard euro (staats)obligaties op. De uitspraak van Draghi was meteen het startsein voor een rally op de Europese beurzen, terwijl de euro zowat 1,5 procent verloor ten opzichte van de Amerikaanse dollar. De Eurostoxx50-index maakte een sprong van 2,5 procent. Voor de Bel-20-index bleef de winst beperkt tot minder dan anderhalf procent.
...

Tot nog toe koopt de ECB maandelijks voor 60 miljard euro (staats)obligaties op. De uitspraak van Draghi was meteen het startsein voor een rally op de Europese beurzen, terwijl de euro zowat 1,5 procent verloor ten opzichte van de Amerikaanse dollar. De Eurostoxx50-index maakte een sprong van 2,5 procent. Voor de Bel-20-index bleef de winst beperkt tot minder dan anderhalf procent. Op de Brusselse beurs was het zeker niet allemaal rozengeur en maneschijn. De aandeelhouders van Nyrstar (-25,3%) beleefden hun meest traumatische dag sinds de beursintroductie in 2007. Naar aanleiding van de kwartaalupdate had de nieuwe topman, Bill Scotting, verontrustend nieuws voor de beleggers. Nyrstar heeft nieuw kapitaal nodig. Een dergelijke dreun woog dan ook op de rest van de markt.Umicore (+4,0%), in een ver verleden nog de moedermaatschappij van Nyrstar, kwam wel versterkt uit de publicatie van een tradingupdate. Ook al was de boodschap niet 100 procent wat de aandeelhouders hadden gehoopt te vernemen. De inkomsten zijn weliswaar met 10 procent gestegen in het derde kwartaal, maar met betrekking tot de jaarprognose werd het Umicore-management toch iets voorzichtiger. De vooropgestelde vork van 310 à 340 miljoen euro bedrijfskasstroom (ebitda) bleef behouden, maar de directie meldde veeleer in het midden van de vork te zullen uitkomen, daar waar steeds wordt gestreefd aan de bovenkant van de vork te landen.In de (Duitse) segment van de luxewagens is Daimler (+3,6%) duidelijk de 'runner up'. De maatschappij boven Mercedes-Benz kon een 13 procent hoger verkoopcijfer voorleggen en een bedrijfskasstroom (ebitda) die met 3,66 miljard euro duidelijk boven de analistenconsensus van 3,51 miljard euro lag. Vooral in China floreert Mercedes-Benz. Daar steeg de verkoop met 31 procent, tegenover een stijging met 2 procent voor BMW en vlak voor Audi. Mercedes-Benz is op weg weldra Audi te onttronen als tweede grootste luxeautobouwer en heeft de ambitie tegen het eind van het decennium de leiderspositie van BMW over te nemen.Vrijdag is het uitkijken naar de flash-PMI (index van de aankoopdirecteuren) voor onder meer Duitsland, Europese Unie en Verenigde Staten. In het resultatenseizoen zijn er onder meer de cijfers van Wereldhave.