Twee hoge functionarissen uit de partij van Angela Merkel lieten gisteren doorschemeren dat de positie van minister van Financiën Wolfgang Schaüble zwakker is geworden.

Norbert Barthle, de woordvoerder van de partij op het vlak van begroting, verklaarde dat zo'n voorschot op steun inderdaad een mogelijkheid is.

Vraag blijft echter of zo'n steunaanvraag al dan niet voorwaardelijk zal worden gemaakt. Spanje staat tot dusver huiverachtig wat betreft het aanvragen van nieuwe steun, precies omdat het land aan te strenge voorwaarden zou worden gebonden.

In ieder geval zal Spanje in de komende dagen een belangrijke factor op de financiële markten blijven. Een Spaanse hulpaanvraag zou door de beleggers als positief worden ervaren, zoals gisteren al duidelijk is gebleken.

Euronav tekent nieuwe overeenkomst met Maersk Oil Qatar

Het directiecomité van Euronav heeft het genoegen aan te kondigen dat TI Africa Limited, de eigenaar van de FSO Africa, een nieuwe overeenkomst heeft getekend met Maersk Oil Qatar (MOQ) voor de levering van FSO diensten ('Floating Storage and Offloading') op het Al Shaheen olieveld voor de kust van Qatar.

De overeenkomst heeft een vaste looptijd van 5 jaar met ingang op 1 oktober 2012 en met een optie voor MOQ om de overeenkomst te verlengen met één of twee jaar.

Onder de nieuwe overeenkomst kan MOQ gebruik maken van de volledige capaciteit en van alle technische functies van de FSO Africa tegen een verhoging van het dagelijks tarief tot op hetzelfde niveau als het dagelijks tarief dat geldt voor haar zusterschip, FSO Asia.

De FSO Asia is sinds twee en een half jaar tewerkgesteld op het Al Shaheen olieveld en de FSO Africa sinds meer dan twee jaar. Beide schepen blijven uitstekende diensten leveren met overslag van olie van hoge kwaliteit en geen van beide FSO's had te kampen met enige onderbreking van tewerkstelling.

De FSO Africa en de FSO Asia zijn de twee grootste en meest gesofisticeerde dubbelwandige FSO's wereldwijd. Beide zijn eigendom van een 50%-50% joint venture tussen Overseas Shipholding Group, Inc. en Euronav NV.

Twee hoge functionarissen uit de partij van Angela Merkel lieten gisteren doorschemeren dat de positie van minister van Financiën Wolfgang Schaüble zwakker is geworden. Norbert Barthle, de woordvoerder van de partij op het vlak van begroting, verklaarde dat zo'n voorschot op steun inderdaad een mogelijkheid is. Vraag blijft echter of zo'n steunaanvraag al dan niet voorwaardelijk zal worden gemaakt. Spanje staat tot dusver huiverachtig wat betreft het aanvragen van nieuwe steun, precies omdat het land aan te strenge voorwaarden zou worden gebonden. In ieder geval zal Spanje in de komende dagen een belangrijke factor op de financiële markten blijven. Een Spaanse hulpaanvraag zou door de beleggers als positief worden ervaren, zoals gisteren al duidelijk is gebleken. Euronav tekent nieuwe overeenkomst met Maersk Oil QatarHet directiecomité van Euronav heeft het genoegen aan te kondigen dat TI Africa Limited, de eigenaar van de FSO Africa, een nieuwe overeenkomst heeft getekend met Maersk Oil Qatar (MOQ) voor de levering van FSO diensten ('Floating Storage and Offloading') op het Al Shaheen olieveld voor de kust van Qatar. De overeenkomst heeft een vaste looptijd van 5 jaar met ingang op 1 oktober 2012 en met een optie voor MOQ om de overeenkomst te verlengen met één of twee jaar. Onder de nieuwe overeenkomst kan MOQ gebruik maken van de volledige capaciteit en van alle technische functies van de FSO Africa tegen een verhoging van het dagelijks tarief tot op hetzelfde niveau als het dagelijks tarief dat geldt voor haar zusterschip, FSO Asia. De FSO Asia is sinds twee en een half jaar tewerkgesteld op het Al Shaheen olieveld en de FSO Africa sinds meer dan twee jaar. Beide schepen blijven uitstekende diensten leveren met overslag van olie van hoge kwaliteit en geen van beide FSO's had te kampen met enige onderbreking van tewerkstelling. De FSO Africa en de FSO Asia zijn de twee grootste en meest gesofisticeerde dubbelwandige FSO's wereldwijd. Beide zijn eigendom van een 50%-50% joint venture tussen Overseas Shipholding Group, Inc. en Euronav NV.