Het aangepaste bedrijfsresultaat (EBITA) was met EUR 915 miljoen ook wat hoger dan met EUR 891 miljoen werd verwacht.

De nettowinst was met EUR 412 miljoen dan weer beneden verwachting, veroorzaakt door de afboekingen op consumentenlampen en beeldsystemen.

Onderliggend, overtrof de vergelijkbare omzetgroei de verwachtingen met 8 procent waar er 4 procent verwacht werd.

De gezondheidstak van Philips was goed voor een vergelijkbare omzetgroei van 4 procent waar er 2,5 procent verwacht werd.

Consumer lifestyle rapporteerde een vergelijkbare omzetgroei van 8 procent, waar de consensus 9 procent was.

De marge was voor de gezondheidstak licht lager met 19 procent (verwachting 19,7 procent). De marges van de andere divisies lagen in lijn met de verwachtingen. Voor consumer lifestyle was dit 13,4 procent (verwachting was 13,1) en voor lichtdivisie was het 10,4 procent, waar 10,8 procent verwacht werd.

Philips stelt dat 2014 een bescheiden stap zal zijn in de richting van de financiële doelstellingen voor 2016 waarbij het bedrijf mikt op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 4 tot 6 procent en een EBITA-marge van 11 tot 12 procent.

Verder verhoogde Philips, zoals verwacht, het dividend van EUR 0,75 naar EUR 0,80. Het opkoopprogramma van EUR 1,5 miljard, dat in oktober 2013 van start ging, is nu voor 7 procent voltooid.

Philips kwartaalresultaten waren volgens ABN Amro gemengd en op concernniveau licht beter. De positieve verrassing was met name te danken aan de vergelijkbare omzetgroei dankzij de lichtdivisie.

De tak voor gezondheidszorg was wat zwakker dan verwacht door de marges. ABN Amro handhaaft een neutraal advies.