In het volledige boekjaar 2008 heeft Delhaize 5,6% meer opbrengsten gerealiseerd, inclusief een extra verkoopweek in de VS. Daarmee presteert Delhaize beter dan de verwachtingsvork van 3.0% tot 4,5%. Bij ongewijzigde wisselkoersen en exclusief de extra verkoopsweek strandde de groei op 3,9%.

De vergelijkbare omzetgroei met bedraagt 2,5% in de V.S. en 2,2% in België. Een en ander geeft Delhaize voldoende vertrouwen om de vooruitzichten voor 2008 te bevestigen: een stijging van de bedrijfswinst van nul tot 3% aan ongewijzigde wisselkoersen (excl. lasten voor de waardevermindering en winkelsluitingen bij Sweetbay, en de verkoop van de 4 winkels in Duitsland)

4de kwartaal

Inclusief de 53ste verkoopweek en aan ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de opbrengstengroei in het vierde kwartaal 10,3%. Delhaize spreekt van een aanhoudend sterke vergelijkbare omzetgroei met +2,9% in de V.S. en +2,7% in België, met bijzonder sterke eindejaarsresultaten bij alle uithangborden. "Tijdens het vierde kwartaal hebben al onze Amerikaanse ondernemingen hun goede opbrengstendynamiek voortgezet. De eindejaarsresultaten in het bijzonder waren sterk en de tendens in het aantal transacties was opnieuw positief in vergelijking met de twee voorgaande kwartalen. Immers, terwijl de consument in de V.S. op zijn hoede bleef, reageerden wij met talrijke verkoopinitiatieven zoals de ontwikkeling van ons huismerk en sterke eindejaarsmerchandising en -promoties, die resulteerden in een goede dynamiek van de opbrengsten", aldus gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers.

Vooruitzichten

Op 12 maart publiceert Delhaize volledige resultaten voor het volledige boekjaar, maar de prognoses worden vandaag alvast bevestigd. "Als gevolg van de uitstekende opbrengsten van het vierde kwartaal, de brutomarge ondersteund door de hogere opbrengsten van de huismerkproducten en de voortdurende kostencontrole, bevestigen wij onze winstvooruitzichten voor 2008", klinkt het.

De Delhaize-topman blikt ook vooruit naar het huidige boekjaar. "Ondanks het onzekere economisch klimaat vertrouwen wij erop dat onze talrijke initiatieven in 2009 hun vruchten zullen blijven afwerpen. We zullen ons in het bijzonder toespitsen op ons aanbod huismerkproducten en op onze prijscompetitiviteit. Om onze opbrengstengroei, onze winstgevendheid en onze cashflows te ondersteunen, hebben wij voor 2009 initiatieven gepland die een positieve impact van EUR 100 miljoen zullen hebben op onze kostenstructuur. We plannen eveneens om deze besparingen gedeeltelijk in prijzen te investeren. Daarnaast zullen wij gedisciplineerd te werk gaan door de investeringen te verminderen en door EUR 50 miljoen aan verbeteringen in het werkkapitaal te genereren. Onze beslissing om een aantal Sweetbay-winkels en onze 4 Duitse winkels te sluiten zal een positieve invloed hebben op onze verdere winstgevendheid. Dankzij al deze initiatieven zou Delhaize Groep als een nog sterkere onderneming uit deze moeilijke economische tijden moeten komen."

Hier leest u het persbericht van Delhaize


In het volledige boekjaar 2008 heeft Delhaize 5,6% meer opbrengsten gerealiseerd, inclusief een extra verkoopweek in de VS. Daarmee presteert Delhaize beter dan de verwachtingsvork van 3.0% tot 4,5%. Bij ongewijzigde wisselkoersen en exclusief de extra verkoopsweek strandde de groei op 3,9%. De vergelijkbare omzetgroei met bedraagt 2,5% in de V.S. en 2,2% in België. Een en ander geeft Delhaize voldoende vertrouwen om de vooruitzichten voor 2008 te bevestigen: een stijging van de bedrijfswinst van nul tot 3% aan ongewijzigde wisselkoersen (excl. lasten voor de waardevermindering en winkelsluitingen bij Sweetbay, en de verkoop van de 4 winkels in Duitsland)4de kwartaal Inclusief de 53ste verkoopweek en aan ongewijzigde wisselkoersen bedroeg de opbrengstengroei in het vierde kwartaal 10,3%. Delhaize spreekt van een aanhoudend sterke vergelijkbare omzetgroei met +2,9% in de V.S. en +2,7% in België, met bijzonder sterke eindejaarsresultaten bij alle uithangborden. "Tijdens het vierde kwartaal hebben al onze Amerikaanse ondernemingen hun goede opbrengstendynamiek voortgezet. De eindejaarsresultaten in het bijzonder waren sterk en de tendens in het aantal transacties was opnieuw positief in vergelijking met de twee voorgaande kwartalen. Immers, terwijl de consument in de V.S. op zijn hoede bleef, reageerden wij met talrijke verkoopinitiatieven zoals de ontwikkeling van ons huismerk en sterke eindejaarsmerchandising en -promoties, die resulteerden in een goede dynamiek van de opbrengsten", aldus gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers. VooruitzichtenOp 12 maart publiceert Delhaize volledige resultaten voor het volledige boekjaar, maar de prognoses worden vandaag alvast bevestigd. "Als gevolg van de uitstekende opbrengsten van het vierde kwartaal, de brutomarge ondersteund door de hogere opbrengsten van de huismerkproducten en de voortdurende kostencontrole, bevestigen wij onze winstvooruitzichten voor 2008", klinkt het.De Delhaize-topman blikt ook vooruit naar het huidige boekjaar. "Ondanks het onzekere economisch klimaat vertrouwen wij erop dat onze talrijke initiatieven in 2009 hun vruchten zullen blijven afwerpen. We zullen ons in het bijzonder toespitsen op ons aanbod huismerkproducten en op onze prijscompetitiviteit. Om onze opbrengstengroei, onze winstgevendheid en onze cashflows te ondersteunen, hebben wij voor 2009 initiatieven gepland die een positieve impact van EUR 100 miljoen zullen hebben op onze kostenstructuur. We plannen eveneens om deze besparingen gedeeltelijk in prijzen te investeren. Daarnaast zullen wij gedisciplineerd te werk gaan door de investeringen te verminderen en door EUR 50 miljoen aan verbeteringen in het werkkapitaal te genereren. Onze beslissing om een aantal Sweetbay-winkels en onze 4 Duitse winkels te sluiten zal een positieve invloed hebben op onze verdere winstgevendheid. Dankzij al deze initiatieven zou Delhaize Groep als een nog sterkere onderneming uit deze moeilijke economische tijden moeten komen."Hier leest u het persbericht van Delhaize