Als de trend van de eerste jaarhelft doorzet, worden dit jaar voor het eerst sinds 1997 meer benzinewagens ingeschreven dan dieselwagens. Volgens de autofederatie Febiac is de teloorgang van diesel bijna zes jaar geleden ingezet, na de afschaffing van de federale premie voor wagens met een lagere uitstoot, die vooral dieselwagens ten goede kwam. "De ontdieseling van het wagenpark is begonnen bij de particulieren, maar geleidelijk stappen ook bedrijven steeds meer af van dieselwagens", zegt Frank Vancamp, het hoofd van Automotive, Leasing en Mobiliteit van KPMG.
...

Als de trend van de eerste jaarhelft doorzet, worden dit jaar voor het eerst sinds 1997 meer benzinewagens ingeschreven dan dieselwagens. Volgens de autofederatie Febiac is de teloorgang van diesel bijna zes jaar geleden ingezet, na de afschaffing van de federale premie voor wagens met een lagere uitstoot, die vooral dieselwagens ten goede kwam. "De ontdieseling van het wagenpark is begonnen bij de particulieren, maar geleidelijk stappen ook bedrijven steeds meer af van dieselwagens", zegt Frank Vancamp, het hoofd van Automotive, Leasing en Mobiliteit van KPMG.Enerzijds worden benzinewagens almaar zuiniger, en anderzijds hebben dieselwagens een kleine chemiefabriek aan de uitlaat nodig om de emissienormen te halen, wat de prijzen van die wagens opdrijft. Een dieselwagen moet zijn hogere aankoopprijs goedmaken in het verbruik. Volgens de jaarlijkse budgettest van de mobiliteitsclub VAB is 85 procent van de particulieren beter af met een benzine- dan met een dieselwagen, omdat ze minder dan 20.000 kilometer per jaar rijden. Met bedrijfswagens wordt doorgaans grotere afstanden afgelegd. Maar de regering blijft de accijnzen op diesel optrekken. Tegen 1 januari 2019 zullen de accijnzen op diesel en benzine gelijk zijn. Volgens de VAB zal slechts 3 procent van de particulieren dan nog baat hebben bij een dieselwagen.Door het dieselgateschandaal kreeg het vertrouwen in dieselwagens een knauw. Om dat vertrouwen te herstellen, zijn er sinds 1 september strengere testen voor nieuwe modellen. Vanaf 1 september 2018 worden alle nieuwe wagens uitvoeriger getest. Dat zou doen vermoeden dat de dieselwagens die nog rondrijden op Vlaamse wegen minder waard zijn geworden."Wij hebben geen significante impact gemerkt op de restwaarde van de dieselwagens die aan het einde van een leasingcontract zijn", stelt Gerry Van Aken, marketing manager van Alphabet Belgium. De andere leasingmaatschappijen die we contacteerden, wilden niet antwoorden op onze vragen. Frank Vancamp bevestigt dat dieselgate de prijzen van tweedehandsdiesels niet onder druk zet. "We hadden verwacht dat het schandaal onmiddellijk een impact zou hebben op de restwaarde van dieselwagens, maar dat was niet het geval", merkt hij op. "De financiële crisis veroorzaakte wel een prijsdaling, omdat de banken de kredietkraan toen dichtdraaiden."Zelfs als de restwaarde van dieselwagens zou dalen door het schandaal, zijn er niet veel alternatieven. Op de vraag welke wagens het beste hun waarde behouden, antwoordt Vancamp voorzichtig. "De aandrijving van een wagen is nog altijd een van de belangrijkste factoren om de waarde ervan te bepalen. Overheden proberen de vergroening van het wagenpark te stimuleren. Misschien heeft dat op lange termijn een effect op de prijzen, maar niet op korte termijn. Je moet de prijsevolutie ook internationaal bekijken, want een groot deel van de eindeleasewagens wordt uitgevoerd naar het buitenland."Benzine- en dieselwagens zijn in de ogen van de verbruiker nog altijd betrouwbaarder vanwege hun grotere bereik en het grote netwerk aan tankstations. Vancamp: "Je kunt consumenten wel stimuleren om elektrische wagens of wagens op aardgas te kopen, maar dan moet de infrastructuur aanwezig zijn." Er is nog altijd maar een vijftigtal tankstations voor wagens op aardgas in België. En iedereen heeft dan wel een stopcontact thuis, maar heel ver rijd je nog niet met een opgeladen batterij (zie kader). Dat verklaart ook waarom er nog altijd maar 5 procent van de nieuwe wagens wordt aangedreven door iets anders dan benzine of diesel. Een elektrische wagen is al snel 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare benzinewagen. In Vlaanderen kunt u wel een premie van maximaal 4000 euro krijgen voor een groene wagen, afhankelijk van de cataloguswaarde. Maar die premie zakt in 2018 en 2019 telkens met 1000 euro en valt weg vanaf 2020. In Wallonië en Brussel zijn er geen premies.Zijn zuiver elektrische wagens de toekomst? Vancamp is er niet zeker van. "De technologie is nog niet matuur", vindt hij. "Er beweegt onmiskenbaar iets, maar veel zal afhangen van de batterijtechnologie. Van een diesel- of een benzinemotor weet je dat die gemakkelijk acht à tien jaar kan meegaan. De meeste constructeurs van elektrische wagens geven vijf tot zeven jaar garantie op de batterij. De restwaarde van elektrische wagens is dan ook hoogst onzeker. Als je de batterij van een elektrische wagen moet vervangen, spreken we al snel over 10.000 euro of meer." Lees ook: Tijd dringt voor gedupeerde Volkswagen-beleggers