De mooie plaatjes van Barco

© BELGA
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Sinds Nieuwjaar doet Barco het 7 procent beter dan vorig jaar.

De Chinese economie groeide in het derde kwartaal met 6,7 procent, evenveel als de vorige twee kwartalen en evenveel als voorspeld door de economen. De beurzen reageerden gematigd optimistisch en sloten met kleine winsten de handelsdag af. De EuroStoxx50 eindigde 0,3 procent hoger. De Bel-20 ging 0,2 procent omhoog tot 3599,4 punten.

Bpost (+1%) was na de staaltechnologiegroep Bekaert (1,3%) en de bank ING (+1%) de sterkste stijger in de Bel-20. De bank kondigde aan dat bezoekers van de postkantoren voortaan via een soort videochat met een specialist van bpost Bank een hypotheek kunnen afsluiten. Bpost Bank waagt zich al enige tijd op de hypotheekmarkt via de kredietmakelaar Krefima, en sloot ook een overeenkomst af met de Belfius-dochter Elantis, maar de bank schakelt nu een versnelling hoger. Bpost Bank is een 50/50-jointventure van bpost en BNP Paribas Fortis.

KBC (-1,4%) was de grootste verliezer onder de Belgische steraandelen, zonder aanwijsbare reden en in schril contrast met de prestatie van sectorgenoot ING.

Buiten de Bel-20 publiceerde Barco (+3,4%) vanochtend een tradingupdate over het derde kwartaal. De beeldschermenspecialist draaide 14 procent meer omzet in het kwartaal dan in dezelfde periode vorig jaar. Sinds Nieuwjaar doet Barco het 7 procent beter dan vorig jaar.

Vooral de divisie ‘entertainment’ boerde goed (+29,5%). De sterke prestatie wordt gedragen door digitale cinema, met name in China. De divisie ‘enterprise’ (-3,4%) ging er op het eerste gezicht op achteruit, maar dat zou te wijten zijn aan verschuivingen van omzet van de ene naar de andere divisie. ‘Healthcare’ realiseerde een kleine omzetgroei van 3,2 procent.

In het orderboek staan iets minder bestellingen dan vorig jaar, wat volgens sommige analisten een lichte teleurstelling is. De vooruitzichten voor heel 2016 houdt Barco wel op peil op een omzetgroei van om en bij 5 procent en een bedrijfskasstroom voor de tweede jaarhelft min of meer gelijk aan die van vorig jaar.

Tinc (+0,2%) of languit The Infrastructure Company hield vandaag zijn allereerste algemene vergadering sinds de beursintroductie op 12 mei 2015. Dinsdag had onafhankelijk analist Gert De Mesure nog een tweet verstuurd met de boodschap dat Tinc binnenkort extra geld zou nodig hebben. Hij kwam tot dat besluit door “een simpele rekenenoefening”. In het jaarverslag stond namelijk dat Tinc aan het einde van het boekjaar 2015-2016 nog 28,3 miljoen euro beschikbare geldmiddelen had. Daarvan moest nog 4,7 miljoen euro aan slotdividenden betaald worden, ofwel 0,3475 euro per aandeel.

Onder de hoofding ‘gecontracteerde participaties’ in het jaarverslag stond een totaal investeringsbedrag van 37 miljoen euro voor de A11 (een snelweg in België) en de A15 (een snelweg in Nederland). “De investeringsmaatschappij verwerft een participatie in deze privaat-publieke samenwerkingen zodra ze operationeel zijn geworden.” Het moment nadert, en Tinc heeft nog slechts 23,5 miljoen euro op zak. “Een kapitaalverhoging komt er dus aan”, besloot De Mesure in zijn tweet.

Hij was misschien iets te snel met die conclusie. CEO Manu Vandenbulcke heeft op de vergadering aan de aanwezige aandeelhouders bevestigd dat Tinc na de betaling van het dividend over het boekjaar dat eindigde op 30 juni onvoldoende cash op zak heeft om die engagementen na te komen. Hij laat verstaan dat het gat eventueel ook met een bankkrediet dichtgereden kan worden, maar zegt er tegelijk bij dat een kapitaalverhoging er wel ooit eens van zal komen. Tinc is immers naar de beurs getrokken met de bedoeling kapitaalverhogingen te kunnen doen.

Tinc probeert zich te profileren als een dividendaandeel, met een brutodividendrendement van 3,7 procent. Bij een gelijk dividend en een gelijke koers zullen beleggers volgend jaar netto wel iets minder opstrijken: er zal een nettodividendrendement overblijven van 2,6 in plaats van 2,7 procent vandaag. Dat is het gevolg van de geplande verhoging van de roerende voorheffing van 27 tot 30 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content