Net voor de aanvang van het tornooi polsten we bij de internetgebruikers naar hun enthousiasme voor het Braziliaanse avontuur van onze Duivels.

Daaruit blijkt dat 39% van de respondenten er belangstelling voor heeft.

Ongeveer 22% van de respondenten is zelfs echt gepassioneerd. Slechts 40% blijft er onverschillig bij. Deze scores verschillen verrassend genoeg niet veel van deze die begin dit jaar werden opgetekend toen dezelfde vraag gesteld werd.

Maar met 60% van de respondenten die de kwalificatie van de duivels met belangstelling of zelfs passie volgen, blijkt toch dat er een vrij grote publieke belangstelling is voor het evenement. De geslaagde start van het tornooi zou het enthousiasme nog kunnen doen toenemen en de voetbalkoorts doen stijgen.

Om het toch nog even over de economie te hebben, herinnert ING eraan dat de passie van een volk voor zijn voetbalteam, niet noodzakelijk positief is voor de economische groei.

Uiteraard zorgt de aankoop van supportersartikelen en de uitgaven op de avond van de wedstrijd voor een piek in de consumptie.

Daarbij bestaat evenwel het risico dat deze uitgaven gedaan worden ten nadele van andere aankopen.

Bovendien blijkt uit diverse internationale studies dat de voetbalgekte een negatieve invloed heeft op de productiviteit van de werknemers tijdens en na de match wanneer de balans wordt opgemaakt met collega's...

Kortom, de economie is niet de grote winnaar van het succes van een voetbalploeg. Maar dat is ook niet het belangrijkste, vergeleken met de momenten van vreugde en trots naar aanleiding van de overwinning.

Net voor de aanvang van het tornooi polsten we bij de internetgebruikers naar hun enthousiasme voor het Braziliaanse avontuur van onze Duivels. Daaruit blijkt dat 39% van de respondenten er belangstelling voor heeft. Ongeveer 22% van de respondenten is zelfs echt gepassioneerd. Slechts 40% blijft er onverschillig bij. Deze scores verschillen verrassend genoeg niet veel van deze die begin dit jaar werden opgetekend toen dezelfde vraag gesteld werd. Maar met 60% van de respondenten die de kwalificatie van de duivels met belangstelling of zelfs passie volgen, blijkt toch dat er een vrij grote publieke belangstelling is voor het evenement. De geslaagde start van het tornooi zou het enthousiasme nog kunnen doen toenemen en de voetbalkoorts doen stijgen. Om het toch nog even over de economie te hebben, herinnert ING eraan dat de passie van een volk voor zijn voetbalteam, niet noodzakelijk positief is voor de economische groei. Uiteraard zorgt de aankoop van supportersartikelen en de uitgaven op de avond van de wedstrijd voor een piek in de consumptie. Daarbij bestaat evenwel het risico dat deze uitgaven gedaan worden ten nadele van andere aankopen. Bovendien blijkt uit diverse internationale studies dat de voetbalgekte een negatieve invloed heeft op de productiviteit van de werknemers tijdens en na de match wanneer de balans wordt opgemaakt met collega's... Kortom, de economie is niet de grote winnaar van het succes van een voetbalploeg. Maar dat is ook niet het belangrijkste, vergeleken met de momenten van vreugde en trots naar aanleiding van de overwinning.