Danone, 's werelds grootste yoghurtproducent, realiseerde in 2011 een omzetstijging van 7,8% tot 19,3 miljard euro. Dit is te danken aan de sterke groei in de water- en babyvoedingdivisie en in de groeilanden. Hoewel Europa voor Danone veruit de belangrijkste markt blijft, zijn de groeilanden nu al goed voor 44% van de omzet. Vooral in Azië (+20% tot 2,9 miljard euro) boekt de groep succes.

Zeer belangrijk is ook dat Danone erin geslaagd is zijn operationele winstmarge te doen stijgen (met 20 basispunten) tot 14,72%. Via prijsverhogingen kon de groep de hogere grondstofkosten doorrekenen aan zijn klanten. Er werden ook voor 500 miljoen euro aan kostenbesparingen doorgevoerd. Ten slotte draagt de groei van de Aziatische divisie - waar de operationele winstmarge van 20% ver boven de Europese winstmarge van 14% zit - bij tot de stijging van de globale operationele winstmarge.

De nettowinst voor 2011 klokt uiteindelijk af op 1,67 miljard euro. Dit is een daling van 11% tegenover vorig jaar. In 2010 boekte Danone echter een eenmalige meerwaarde op de verkoop van een Russische dochter. In 2011 rezen er eenmalige kosten rond de integratie van het Russische Unimilk en een herstructurering van de zuiveldivisie in China. Indien deze eenmalige elementen worden uitgezuiverd, steeg de onderliggende nettowinst met 4,5% tot 1,75 miljard euro.

Niet goedkoop

Het aandeel Danone is vandaag niet goedkoop, tegen 15,4 keer de verwachte winst voor 2012 en 13,9 keer de verwachte winst van 2013. Toch heeft de groep een positief momentum te pakken met haar winstgevende babyvoedingdivisie en haar aanwezigheid in de groeilanden. Ook financieel staat de groep sterk, met een vrije kasstroom van 1,9 miljard euro en een netto financiële schuld van amper 3 miljard euro. Defensieve beleggers kunnen dit aandeel dan ook opnemen in hun portefeuille bij elke terugval onder 45 euro.

Mathias Nuttin

Twitter: @MathiasNuttin

Danone, 's werelds grootste yoghurtproducent, realiseerde in 2011 een omzetstijging van 7,8% tot 19,3 miljard euro. Dit is te danken aan de sterke groei in de water- en babyvoedingdivisie en in de groeilanden. Hoewel Europa voor Danone veruit de belangrijkste markt blijft, zijn de groeilanden nu al goed voor 44% van de omzet. Vooral in Azië (+20% tot 2,9 miljard euro) boekt de groep succes.Zeer belangrijk is ook dat Danone erin geslaagd is zijn operationele winstmarge te doen stijgen (met 20 basispunten) tot 14,72%. Via prijsverhogingen kon de groep de hogere grondstofkosten doorrekenen aan zijn klanten. Er werden ook voor 500 miljoen euro aan kostenbesparingen doorgevoerd. Ten slotte draagt de groei van de Aziatische divisie - waar de operationele winstmarge van 20% ver boven de Europese winstmarge van 14% zit - bij tot de stijging van de globale operationele winstmarge. De nettowinst voor 2011 klokt uiteindelijk af op 1,67 miljard euro. Dit is een daling van 11% tegenover vorig jaar. In 2010 boekte Danone echter een eenmalige meerwaarde op de verkoop van een Russische dochter. In 2011 rezen er eenmalige kosten rond de integratie van het Russische Unimilk en een herstructurering van de zuiveldivisie in China. Indien deze eenmalige elementen worden uitgezuiverd, steeg de onderliggende nettowinst met 4,5% tot 1,75 miljard euro.Niet goedkoopHet aandeel Danone is vandaag niet goedkoop, tegen 15,4 keer de verwachte winst voor 2012 en 13,9 keer de verwachte winst van 2013. Toch heeft de groep een positief momentum te pakken met haar winstgevende babyvoedingdivisie en haar aanwezigheid in de groeilanden. Ook financieel staat de groep sterk, met een vrije kasstroom van 1,9 miljard euro en een netto financiële schuld van amper 3 miljard euro. Defensieve beleggers kunnen dit aandeel dan ook opnemen in hun portefeuille bij elke terugval onder 45 euro.Mathias NuttinTwitter: @MathiasNuttin