Danone, melk en water om de wereld te veroveren

Zoals treffend besproken door de economie journalist Jean Marc Sylvestre in zijn documentaire “Danone, melk en water om de wereld te veroveren” wordt de voedingsgroep volgens Arnaud Delaunay van Leleux beschouwd als één van de “grootste ondernemerssaga” uit de geschiedenis van Frankrijk.

Maar sinds afgelopen zomer staat dit prachtige bedrijfsverhaal onder druk op de beursvloer. Hier is duidelijk een reden voor.

Samengevat komt het erop neer dat de voedingsgroep vorige zomer getroffen werd door een verschrikkelijke klap als gevolg van de waarschuwing dat bepaalde verkochte ingrediënten in Azië besmet waren en geleverd werden door het bedrijf Frontera (deze onderneming controleert meer dan 30% van de wereldexport van melk).

Dit vals alarm was enerzijds een klap voor Danone wegens slechte publiciteit maar anderzijds ook een klap op financieel vlak (de groep leed naar schatting een omzetverlies van 370 miljoen euro in 2013).

Naast de problemen met kindermelk in China had Danone ook af te rekenen (net als alle andere Europese bedrijven die veel actief zijn buiten de eurozone) met de volatiliteit van de wisselkoersen van de groeilanden (negatieve impact van 5,1% op de omzet in 2013) en de inflatie (“veel hoger dan de initiële hypotheses”) van de prijzen voor melk en andere zuivelingrediënten wereldwijd.

Kortom, 2013 was geen schitterend jaar voor Danone. Delaunay heeft slechts een advies houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content