In afwachting van tekenen van herstel in winstgevendheid verlagen de analisten van ABN Amro hun advies van kopen naar houden.

Voor 2013 verwacht Danone een verlaging van de marge met 30-50 basispunten, nadat de marge in 2012 al met 50 basispunten was gedaald naar 14,18%.

Om de aanhoudende neergang in Europa het hoofd te bieden, kondigde het bedrijf in december al een kostenbesparingsplan aan.

Daar bovenop kondigde Danone aan 900 banen te schrappen in 26 Europese landen in de aankomende 2 jaar om terug te keren naar een sterke, winstgevende groei in 2014.

Hoewel ABN Amro denkt dat de aangekondigde plannen hun vruchten zullen afwerpen en het bedrijf daardoor concurrerender wordt in Europa, zal het wel enige tijd duren.

Het bedrijf heeft zelf gezegd dat 2013 een overgangsjaar is, terwijl de belangrijkste concurrenten Nestlé en Unilever dezelfde stappen maken.

Het aandeel wordt verhandeld op 16x de winst van 2013 en 14,5x die van 2014, vergeleken met Nestlé op 17,5x en 16x en Unilever ook op 17,5x en 16x. Wachtend op tekenen van verbetering in Europese groei en winstgevendheid werd het advies verlaagd.

In afwachting van tekenen van herstel in winstgevendheid verlagen de analisten van ABN Amro hun advies van kopen naar houden. Voor 2013 verwacht Danone een verlaging van de marge met 30-50 basispunten, nadat de marge in 2012 al met 50 basispunten was gedaald naar 14,18%. Om de aanhoudende neergang in Europa het hoofd te bieden, kondigde het bedrijf in december al een kostenbesparingsplan aan. Daar bovenop kondigde Danone aan 900 banen te schrappen in 26 Europese landen in de aankomende 2 jaar om terug te keren naar een sterke, winstgevende groei in 2014. Hoewel ABN Amro denkt dat de aangekondigde plannen hun vruchten zullen afwerpen en het bedrijf daardoor concurrerender wordt in Europa, zal het wel enige tijd duren. Het bedrijf heeft zelf gezegd dat 2013 een overgangsjaar is, terwijl de belangrijkste concurrenten Nestlé en Unilever dezelfde stappen maken. Het aandeel wordt verhandeld op 16x de winst van 2013 en 14,5x die van 2014, vergeleken met Nestlé op 17,5x en 16x en Unilever ook op 17,5x en 16x. Wachtend op tekenen van verbetering in Europese groei en winstgevendheid werd het advies verlaagd.