Het bedrijf kwam de afgelopen week maar haar cijfers die verrassend positief waren. De cijfers stonden op de rol op 24 juli maar als een bedrijf beduidend andere resultaten boekt dan moet men dit eerder mededelen.

Over het tweede kwartaal boekte men een winst van € 5,2 mld. Onderverdeeld naar segmenten boekte de divisie personenauto's een winst van iets meer dan € 1 miljard. € 434 mln kwam van de truckdivisie.

De best presterende divisies waren bussen en bestelwagens goed voor € 231 miljoen winst. De financiële divisie boekte een winst van ruim € 300 mln.

Met dit soort resultaten zou men bijna denken dat het economisch goed gaat in Europa. Want meer vrachtauto's heeft men alleen nodig als er groei is.

En een auto is geen eerste levensbehoefte maar een luxeartikel. Die worden alleen verkocht als de consument vertrouwen heeft in de toekomst.

Maar zoals bekend is er een tweedeling in Europa. De Duitse economie draait redelijk tot goed en dat is de primaire thuismarkt voor Daimler.

Daarnaast worden veel luxe personenauto's geëxporteerd naar het Verre Oosten. Daimler mag dan ook niet worden gezien als een indicatie van de Europese economie maar van de totale wereldeconomie. En daar gaat het per saldo goed mee. Dat zien we aan de koersen in de Verenigde Staten.

Natuurlijk zijn er veel berichten over de afzwakkende Chinese economie. Maar een mindere groei betekent niet dat er bijvoorbeeld fors minder Mercedessen worden ingevoerd.

Die elasticiteit is minder. We mogen dus concluderen dat door de wereldwijde economische groei ook Europa wordt "meegesleurd" en dat heeft vroeg of laat invloed op de economische groei. De komende kwartaalcijfers zullen wellicht enig vertrouwen opwekken.

Want gezien het nauwelijks aanwezig zijn van winstwaarschuwingen lijkt het erop dat er alleen maar positie-ve verrassingen kunnen komen.

Vandaag komt ASML met haar cijfers en het lijkt dat deze sector de afgelopen weken sterk aan het herstellen is. Ook zal met veel interesse worden gekeken naar de cijfers van AkzoNobel.

Het aandeel is de afgelopen weken opvallend vaak genoemd als een van Europa's meest aantrekkelijke aandelen. De cijfers die uitkomen zullen aangeven of men inderdaad deze status kan behouden.

Het bedrijf kwam de afgelopen week maar haar cijfers die verrassend positief waren. De cijfers stonden op de rol op 24 juli maar als een bedrijf beduidend andere resultaten boekt dan moet men dit eerder mededelen. Over het tweede kwartaal boekte men een winst van € 5,2 mld. Onderverdeeld naar segmenten boekte de divisie personenauto's een winst van iets meer dan € 1 miljard. € 434 mln kwam van de truckdivisie. De best presterende divisies waren bussen en bestelwagens goed voor € 231 miljoen winst. De financiële divisie boekte een winst van ruim € 300 mln. Met dit soort resultaten zou men bijna denken dat het economisch goed gaat in Europa. Want meer vrachtauto's heeft men alleen nodig als er groei is. En een auto is geen eerste levensbehoefte maar een luxeartikel. Die worden alleen verkocht als de consument vertrouwen heeft in de toekomst. Maar zoals bekend is er een tweedeling in Europa. De Duitse economie draait redelijk tot goed en dat is de primaire thuismarkt voor Daimler. Daarnaast worden veel luxe personenauto's geëxporteerd naar het Verre Oosten. Daimler mag dan ook niet worden gezien als een indicatie van de Europese economie maar van de totale wereldeconomie. En daar gaat het per saldo goed mee. Dat zien we aan de koersen in de Verenigde Staten. Natuurlijk zijn er veel berichten over de afzwakkende Chinese economie. Maar een mindere groei betekent niet dat er bijvoorbeeld fors minder Mercedessen worden ingevoerd. Die elasticiteit is minder. We mogen dus concluderen dat door de wereldwijde economische groei ook Europa wordt "meegesleurd" en dat heeft vroeg of laat invloed op de economische groei. De komende kwartaalcijfers zullen wellicht enig vertrouwen opwekken. Want gezien het nauwelijks aanwezig zijn van winstwaarschuwingen lijkt het erop dat er alleen maar positie-ve verrassingen kunnen komen. Vandaag komt ASML met haar cijfers en het lijkt dat deze sector de afgelopen weken sterk aan het herstellen is. Ook zal met veel interesse worden gekeken naar de cijfers van AkzoNobel. Het aandeel is de afgelopen weken opvallend vaak genoemd als een van Europa's meest aantrekkelijke aandelen. De cijfers die uitkomen zullen aangeven of men inderdaad deze status kan behouden.