Deze activiteit is dus nauw verbonden met het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in België en de merken die door de groep op deze markt verkocht worden.

Voor automerken is D'Ieteren volgens Geert Van Herck van Leleux zeer goed gepositioneerd met zijn Duitse merken (bijvoorbeeld: VW is de nummer 1 in België).

Maar ondanks een gestage toename van het marktaandeel (sinds 2004) zijn voor het jaar 2012 het aantal nieuwe inschrijvingen in België gedaald.

Deze daling heeft volgens Geert Van Herck twee oorzaken. Ten eerste is er een ongunstig basiseffect. Het jaar 2012 had te lijden onder de "afschaffing door de federale overheid van de premies die tot eind 2011 werden toegekend aan wagens met een lage CO2-uitstoot maar ook door de lange onzekerheid over nieuwe regels voor bedrijfswagens" (bron: FEBIAC).

Ten tweede heeft de economische groeivertraging de consument er niet toe aangezet zijn/haar wagen te vervangen door een nieuw exemplaar.

Belron: deze activiteit (interventies voor de herstelling en vervanging van autoruiten) haalt 52% van zijn omzet in België en 48% in de rest van de wereld (VSA/Brazilië/Canada/Australië, enz.). Deze activiteit is nauw verbonden met de klimatologische omstandigheden en de gemiddelde afgelegde afstand door de automobilist.

In 2012 was de winter bijzonder mild in Europa en de VSA. "Door de afwezigheid van vorst daalt de kans op barstjes in de voorruit met een factor 5.000" verklaarde het management van D'Ieteren op 24 december 2012 aan financiële analisten (bron: Financial Times).

Tenslotte gaan door de economische crisis (en de hoge benzineprijzen) sommige autorijders hun voertuig minder gebruiken en hierdoor daalt natuurlijk ook het aantal interventies voor herstellingen. De economie (met uitzondering van Europa) lijkt te herstellen en hier moet Belron van kunnen profiteren.

Op klimatologisch gebied is het nog te vroeg om de balans op te maken voor Europa en de VSA. Voor de inschrijvingen voor nieuwe wagens in België in 2013 (na de piek van 2011) wordt een stabiel verloop verwacht (volgens FEBIAC).

Het (lichte) economische herstel en de stabilisatie van nieuwe registraties in België zijn een positieve katalysator voor de groep. Hou er tenslotte wel rekening mee dat de concurrentie in de sector van Belron sterk aan het toenemen is (vooral in het Verenigd Koninkrijk).

Een zeer goedkoop gewaardeerd aandeel

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden in 2012 oogt de balans van het bedrijf gezond. Dit is mede te danken aan de verkoop vorig jaar van het controlerende belang in Avis Europe.

Op korte termijn kan de koers wat herstellen na de zware

klap van vorig jaar en in het zog van het algemene beursherstel.

Het aandeel is ondergewaardeerd en bevindt zich in de steunzone van mei 2012. Opbouwen in de zone van 30 euro om het herstel op korte en middellange termijn te "bespelen"; zo luidt het advies van Geert Van Herck van Leleux. Stop-loss op 28 euro.

Deze activiteit is dus nauw verbonden met het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in België en de merken die door de groep op deze markt verkocht worden. Voor automerken is D'Ieteren volgens Geert Van Herck van Leleux zeer goed gepositioneerd met zijn Duitse merken (bijvoorbeeld: VW is de nummer 1 in België). Maar ondanks een gestage toename van het marktaandeel (sinds 2004) zijn voor het jaar 2012 het aantal nieuwe inschrijvingen in België gedaald. Deze daling heeft volgens Geert Van Herck twee oorzaken. Ten eerste is er een ongunstig basiseffect. Het jaar 2012 had te lijden onder de "afschaffing door de federale overheid van de premies die tot eind 2011 werden toegekend aan wagens met een lage CO2-uitstoot maar ook door de lange onzekerheid over nieuwe regels voor bedrijfswagens" (bron: FEBIAC). Ten tweede heeft de economische groeivertraging de consument er niet toe aangezet zijn/haar wagen te vervangen door een nieuw exemplaar. Belron: deze activiteit (interventies voor de herstelling en vervanging van autoruiten) haalt 52% van zijn omzet in België en 48% in de rest van de wereld (VSA/Brazilië/Canada/Australië, enz.). Deze activiteit is nauw verbonden met de klimatologische omstandigheden en de gemiddelde afgelegde afstand door de automobilist. In 2012 was de winter bijzonder mild in Europa en de VSA. "Door de afwezigheid van vorst daalt de kans op barstjes in de voorruit met een factor 5.000" verklaarde het management van D'Ieteren op 24 december 2012 aan financiële analisten (bron: Financial Times). Tenslotte gaan door de economische crisis (en de hoge benzineprijzen) sommige autorijders hun voertuig minder gebruiken en hierdoor daalt natuurlijk ook het aantal interventies voor herstellingen. De economie (met uitzondering van Europa) lijkt te herstellen en hier moet Belron van kunnen profiteren. Op klimatologisch gebied is het nog te vroeg om de balans op te maken voor Europa en de VSA. Voor de inschrijvingen voor nieuwe wagens in België in 2013 (na de piek van 2011) wordt een stabiel verloop verwacht (volgens FEBIAC). Het (lichte) economische herstel en de stabilisatie van nieuwe registraties in België zijn een positieve katalysator voor de groep. Hou er tenslotte wel rekening mee dat de concurrentie in de sector van Belron sterk aan het toenemen is (vooral in het Verenigd Koninkrijk).Een zeer goedkoop gewaardeerd aandeel Ondanks de moeilijke marktomstandigheden in 2012 oogt de balans van het bedrijf gezond. Dit is mede te danken aan de verkoop vorig jaar van het controlerende belang in Avis Europe. Op korte termijn kan de koers wat herstellen na de zware klap van vorig jaar en in het zog van het algemene beursherstel. Het aandeel is ondergewaardeerd en bevindt zich in de steunzone van mei 2012. Opbouwen in de zone van 30 euro om het herstel op korte en middellange termijn te "bespelen"; zo luidt het advies van Geert Van Herck van Leleux. Stop-loss op 28 euro.