De wagonladingen en winst per wagonlading stegen ieder met maar 1% in het tweede kwartaal en CSX verbeterde de OR van 68,7% tot 68,6%.

Het volume, gemeten sinds de start van dit jaar, bleef gelijk aan het voorgaande jaar. In de eerste helft van 2013 kwam de exploitatiecoëfficiënt uit op 69,5%, een verbetering van de 69,9% in 2012. ABN Amro blijft koper.

De resultaten sterken de thesis van de bank dat de spoorwegmaatschappij vooral inspeelt op het creëren van uitstekende marges op het huidige volume.

De totale wagonladingen van kolentransport daalden met 6%, maar de winst per unit was vlak. ABN Amro constateert echter wel dat de wagonladingen voor nutsbedrijven eigenlijk met 9% zijn uitgebreid ten opzichte van het tweede kwartaal in 2012, als gevolg van de hogere prijzen van het concurrerende aardgas.

Zo heeft het bedrijf USD 16 miljoen aan winst gegenereerd door take or pay-contracten. Het transportvolume van steenkool bestemd voor de export daalde met 22%, door overaanbod. Met 23,8 miljoen ton in het eerste halfjaar is het nog steeds een relatief hoog cijfer in vergelijking met het afgelopen decennium.

Zoals verwacht bleven de landbouwproducten wat zwak presteren, door de droogte van het afgelopen jaar. Een gezondere opbrengst van de huidige oogst, moet komend kwartaal weer zorgen voor wat groei.

CSX heeft niet heel goed kunnen profiteren van het transport van olie per spoor, maar gezien de 11% groei in chemisch volume, lijkt hier wat verandering in te komen.

Het management bevestigde het doel voor de exploitatiecoëfficiënt (hoog in de 60%) voor 2015. CSX zit daar nu al op. Voor de middellange termijn wil CSX een exploitatiecoëfficiënt van midden 60%, gepaard met een gemiddelde groei van de winst per aandeel met 10 tot 15% (2013 tot 2015).

De wagonladingen en winst per wagonlading stegen ieder met maar 1% in het tweede kwartaal en CSX verbeterde de OR van 68,7% tot 68,6%. Het volume, gemeten sinds de start van dit jaar, bleef gelijk aan het voorgaande jaar. In de eerste helft van 2013 kwam de exploitatiecoëfficiënt uit op 69,5%, een verbetering van de 69,9% in 2012. ABN Amro blijft koper. De resultaten sterken de thesis van de bank dat de spoorwegmaatschappij vooral inspeelt op het creëren van uitstekende marges op het huidige volume. De totale wagonladingen van kolentransport daalden met 6%, maar de winst per unit was vlak. ABN Amro constateert echter wel dat de wagonladingen voor nutsbedrijven eigenlijk met 9% zijn uitgebreid ten opzichte van het tweede kwartaal in 2012, als gevolg van de hogere prijzen van het concurrerende aardgas. Zo heeft het bedrijf USD 16 miljoen aan winst gegenereerd door take or pay-contracten. Het transportvolume van steenkool bestemd voor de export daalde met 22%, door overaanbod. Met 23,8 miljoen ton in het eerste halfjaar is het nog steeds een relatief hoog cijfer in vergelijking met het afgelopen decennium. Zoals verwacht bleven de landbouwproducten wat zwak presteren, door de droogte van het afgelopen jaar. Een gezondere opbrengst van de huidige oogst, moet komend kwartaal weer zorgen voor wat groei. CSX heeft niet heel goed kunnen profiteren van het transport van olie per spoor, maar gezien de 11% groei in chemisch volume, lijkt hier wat verandering in te komen. Het management bevestigde het doel voor de exploitatiecoëfficiënt (hoog in de 60%) voor 2015. CSX zit daar nu al op. Voor de middellange termijn wil CSX een exploitatiecoëfficiënt van midden 60%, gepaard met een gemiddelde groei van de winst per aandeel met 10 tot 15% (2013 tot 2015).