In 2014 stopten bijna 1500 mensen Wouter Verschelden en Mick Van Loon via crowdfunding zo'n 275.000 euro toe om een innovatief mediaproject uit de grond te stampen. Het geesteskind van Verschelden en Van Loon werd Newsmonkey gedoopt en het project staat te boek als een van de succesverhalen van crowdfunding. Ondernemingen die aan crowdfunding doen, kan je vergelijken met straatmuzikanten die met een hoed rondgaan bij hun toeschouwers. Ze halen kleine bedragen op, bij veel mensen. Ze zien het vaak als een manier om bek...

In 2014 stopten bijna 1500 mensen Wouter Verschelden en Mick Van Loon via crowdfunding zo'n 275.000 euro toe om een innovatief mediaproject uit de grond te stampen. Het geesteskind van Verschelden en Van Loon werd Newsmonkey gedoopt en het project staat te boek als een van de succesverhalen van crowdfunding. Ondernemingen die aan crowdfunding doen, kan je vergelijken met straatmuzikanten die met een hoed rondgaan bij hun toeschouwers. Ze halen kleine bedragen op, bij veel mensen. Ze zien het vaak als een manier om bekendheid te verwerven of om iets uit te testen.Deze week kondigden de oprichters van het eerste uur aan dat ze hun 'crowdfunders' uitkopen, samen met een groep investeerders. De crowdfunders krijgen 11 euro per aandeel, "dat is 10 procent meer dan bij de start", klinkt het op de website van Newsmonkey. "Iedereen die in ons geloofde, krijgt vandaag de return. Wij zijn trots dat Newsmonkey waarde gecreëerd heeft, en vandaag z'n plek heeft veroverd in het Belgische medialandschap. Bedankt aan alle investeerders", zegt Verschelden in het bericht.Het hoera-bericht wordt terecht op de sociale media op hoongelach onthaald. Van elke 100 euro die de crowdfunders gaven, bleef er namelijk 12 euro bij het platform Mymicroinvest plakken. Dankzij het royale uitkoopbod van de oprichters krijgen de kleine investeerders dus 96,8 euro terug van elke 100 euro die ze investeerden, ofwel een verlies van 3,2 procent. Het is geen geheim dat Mymicroinvest hoge kosten aanrekent, maar het smaakt wellicht zuur bij de investeerders van het eerste uur dat ze wel centen op tafel mogen leggen bij de start van het risicovolle project, maar niet de vruchten mogen dragen als dat project van de grond komt.Crowdfunding mag je niet zien als beleggen. Het kan een marketingstunt zijn van een bedrijf, een manier om geld op te halen voor een goed doel, om een bepaald product te ontwikkelen of om financiële steun van sympathisanten te krijgen. Wie het voor het financiële rendement doet, dreigt bedrogen uit te komen. Bedrijven die op de beurs noteren zijn aan veel meer regels gebonden dan bedrijven die geld ophalen via crowdfundingplatformen. Beleggers genieten veel meer bescherming en hebben rechten. De investeerders van het eerste uur in Newsmonkey hebben helemaal niets in de pap te brokken. Het was verstandiger geweest mochten Verschelden & co niet goochelen met beleggersjargon en niet doen alsof ze hun investeerders 'bedanken' met 10 procent winst. Want crowdfunding heeft weinig of niets met beleggen te maken.