Het optimisme omtrent de Europese economie zorgt er de laatste dagen voor dat de Europese beurzen duidelijk beter standhouden dan de Amerikaanse markten.

Het is in die omstandigheden niet vreemd dat cyclische waarden het voortouw nemen in de stijging.

Een cyclische sector bij uitstek is de bouwsector. In die sector beschouwt Van Herck het Franse Vinci als aankooptip. Een bij uitstek Franse groep (meer dan 50% van de omzet komt uit Frankrijk) die zich toelegt op grote infrastructuurwerken en concessies.

Het is die laatste activiteit die de groep ook een defensief karakter geeft. Zo heeft de groep enkele belangrijke Franse autowegen in concessie (leveren recurrente inkomsten op) en bezit ze ook talrijke ondergrondse parkings.

Daarnaast is er het conjuncturele deel met de bouwactiviteiten: in tijden van bezuinigingen zullen de regeringen op de rem

trappen voor wat betreft zeer grote bouwwerken.

Het is in dat opzicht niet verwonderlijk dat de koers de afgelopen 2 jaar ter plaatse bleef trappelen omdat er twijfels rezen over de Franse economie.

Nu de vrees voor een recessie wegebt, profiteert de koers dan ook van de hernieuwde belangstelling van internationale investeerders voor Europese cyclische waarden.

En niet onbelangrijk : de crisis zorgt er ook voor dat de overheden meer taken zullen uitbesteden. Dit opent de deur naar lucratieve deals.

Zo kon Vinci eind vorig jaar de hand leggen op ANA-Aeroportos de Portugal, de uitbater van de voornaamste luchthavens van Portugal. Van Herck geeft ook nog mee dat Vinci een mooi brutodividendrendement heeft.

Het optimisme omtrent de Europese economie zorgt er de laatste dagen voor dat de Europese beurzen duidelijk beter standhouden dan de Amerikaanse markten. Het is in die omstandigheden niet vreemd dat cyclische waarden het voortouw nemen in de stijging. Een cyclische sector bij uitstek is de bouwsector. In die sector beschouwt Van Herck het Franse Vinci als aankooptip. Een bij uitstek Franse groep (meer dan 50% van de omzet komt uit Frankrijk) die zich toelegt op grote infrastructuurwerken en concessies. Het is die laatste activiteit die de groep ook een defensief karakter geeft. Zo heeft de groep enkele belangrijke Franse autowegen in concessie (leveren recurrente inkomsten op) en bezit ze ook talrijke ondergrondse parkings. Daarnaast is er het conjuncturele deel met de bouwactiviteiten: in tijden van bezuinigingen zullen de regeringen op de rem trappen voor wat betreft zeer grote bouwwerken. Het is in dat opzicht niet verwonderlijk dat de koers de afgelopen 2 jaar ter plaatse bleef trappelen omdat er twijfels rezen over de Franse economie. Nu de vrees voor een recessie wegebt, profiteert de koers dan ook van de hernieuwde belangstelling van internationale investeerders voor Europese cyclische waarden. En niet onbelangrijk : de crisis zorgt er ook voor dat de overheden meer taken zullen uitbesteden. Dit opent de deur naar lucratieve deals. Zo kon Vinci eind vorig jaar de hand leggen op ANA-Aeroportos de Portugal, de uitbater van de voornaamste luchthavens van Portugal. Van Herck geeft ook nog mee dat Vinci een mooi brutodividendrendement heeft.