Het concern had volgens Theodoor Gilissen Bankiers een tegenvallende orderinstroom en vertraging bij een aantal belangrijke projecten. Het management heeft de verwachting

voor de marges niet veranderd.

Het concern had bij de halfjaarcijfers gewezen op een omzet van circa USD 2,3 mrd in de tweede jaarhelft. Dat is een stijging van 36% ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Het concern heeft echter in het afgelopen derde kwartaal slechts USD 817 mln omzet gerealiseerd.

Uitgaande van een beoogde omzet van USD 1.150 mln (de helft van USD 2,3 mrd) mist het concern dus al ruim USD 300 mln aan omzet dit jaar.

In het licht van de forse orderinstroom van vorig jaar (bijna een verdubbeling van USD 4,5 naar USD 8,6 mrd) zou kunnen worden geconcludeerd dat het vorige management teveel hooi op de vork heeft genomen.

De problemen met het Yme-project kunnen daar aan worden toegevoegd. De achterstanden kunnen het huidige management niet worden aangerekend.

Deel van de gemiste omzet wordt volgend jaar geboekt

Het is volgens Theodoor Gilissen Bankiers ook belangrijk om te beseffen dat het deels vertraging betreft. Een deel van de

gemiste omzet wordt volgend jaar geboekt.

Daarnaast is de orderinstroom zeer onregelmatig (USD 2,4 mrd in de eerste helft van 2011, USD 6,2 mrd in de tweede helft van 2011 en USD 0,9 mrd in de eerste helft van 2012).

De wat zwakke orderinstroom begin dit jaar is geen teken van een zwakke markt. De markt voor FPSO's is kerngezond. Volgens het management staan er voor de komende drie jaar 60 projecten gepland. SBM Offshore heeft als doel om 20 van die projecten binnen te halen.

De analisten van Theodoor Gilissen Bankiers verlagen de omzet- en winstverwachting voor 2012, maar handhaven de

verwachting voor 2013.

Het aandeel reageert donderdagmorgen erg negatief op het nieuws met een koersdaling van circa 9%. De markt schat de risico's van SBM Offshore te hoog in en waardeert het concern op circa 4 keer de winst in 2013 veel te laag. Het aandeel is volgens Theodoor Gilissen Bankiers nog steeds koopwaardig.