Via Bocimar is CMB vertegenwoordigd in de sector van het vervoer van droge bulkgoederen (voornamelijk steenkool, ijzererts en granen). Hiervoor beschikt Bocimar over een moderne vloot van zowel eigen als ingehuurde schepen van het type capesize (> 150.000 dwt), panamax (70.000 tot 80.000 dwt) en handymax (50.000 tot 60.000 dwt). De vloot bestaat voor 80% uit capesize-schepen.

De Baltic Dry Index is de belangrijkste graadmeter voor de tarieven van de bulkscheepvaart en wordt gepubliceerd door de Baltic Exchange te Londen. Op de website van de beurs (www.balticexchange.com) kan men zich een tijdje gratis registeren om de indexprijzen te kunnen bekijken. Op www.bloomberg.com kan de index ook worden gevolgd. De waarde wordt berekend op basis van de tarieven die worden betaald om grondstoffen te transporteren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. De tarieven voor de verschillende types van schepen zijn verbonden aan deze index.

Deze barometer geeft trouwens een zeer goed idee van de stand van zaken van de wereldhandel. In mei 2008 bereikte de index een record van 11.465 USD, om daarna in ijltempo terug te vallen samen met de vertraging van de wereldeconomie tot 663 USD in december 2008. Sindsdien timmert de index aan een herstel. Begin maart tikte de Baltic Dry zijn hoogtepunt van het jaar aan, 2.300 USD. De voorbije weken is ze echter teruggevallen tot 1.740 USD.

Ingedekt

Voor CMB is de huidige inzinking van de tarieven geen ramp omdat ze een groot deel van de Bocimar-vloot heeft ingedekt. Voor dit en volgend jaar is de groep voor zijn capesize-schepen voor 95% ingedekt tegen nog betere tarieven dan deze van 2008 en voor de kleinere schepen is 2009 volledig vastgelegd en voor 2010 zo'n 80%.

Bovendien heeft CMB zich ingedekt tegen wanbetaling van een tegenpartij. Die klanten zijn vooral grote industriële groepen, zoals mijnbouwers uit Australië en staalfabrieken, en andere scheepvaartgroepen met name uit China. De scheepvaartgroep loopt vanaf eind 2010 opnieuw een groter prijsrisico. Schepen die in vanaf dan vrijkomen, kan de groep nu nog niet vastleggen. Wanneer ze dat wel zal kunnen, zullen de tarieven waarschijnlijk veel lager liggen dan in topjaren 2008-2009.

Francis Muyshondt (francis.muyshondt@cash.be)

Via Bocimar is CMB vertegenwoordigd in de sector van het vervoer van droge bulkgoederen (voornamelijk steenkool, ijzererts en granen). Hiervoor beschikt Bocimar over een moderne vloot van zowel eigen als ingehuurde schepen van het type capesize (> 150.000 dwt), panamax (70.000 tot 80.000 dwt) en handymax (50.000 tot 60.000 dwt). De vloot bestaat voor 80% uit capesize-schepen. De Baltic Dry Index is de belangrijkste graadmeter voor de tarieven van de bulkscheepvaart en wordt gepubliceerd door de Baltic Exchange te Londen. Op de website van de beurs (www.balticexchange.com) kan men zich een tijdje gratis registeren om de indexprijzen te kunnen bekijken. Op www.bloomberg.com kan de index ook worden gevolgd. De waarde wordt berekend op basis van de tarieven die worden betaald om grondstoffen te transporteren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. De tarieven voor de verschillende types van schepen zijn verbonden aan deze index.Deze barometer geeft trouwens een zeer goed idee van de stand van zaken van de wereldhandel. In mei 2008 bereikte de index een record van 11.465 USD, om daarna in ijltempo terug te vallen samen met de vertraging van de wereldeconomie tot 663 USD in december 2008. Sindsdien timmert de index aan een herstel. Begin maart tikte de Baltic Dry zijn hoogtepunt van het jaar aan, 2.300 USD. De voorbije weken is ze echter teruggevallen tot 1.740 USD. IngedektVoor CMB is de huidige inzinking van de tarieven geen ramp omdat ze een groot deel van de Bocimar-vloot heeft ingedekt. Voor dit en volgend jaar is de groep voor zijn capesize-schepen voor 95% ingedekt tegen nog betere tarieven dan deze van 2008 en voor de kleinere schepen is 2009 volledig vastgelegd en voor 2010 zo'n 80%. Bovendien heeft CMB zich ingedekt tegen wanbetaling van een tegenpartij. Die klanten zijn vooral grote industriële groepen, zoals mijnbouwers uit Australië en staalfabrieken, en andere scheepvaartgroepen met name uit China. De scheepvaartgroep loopt vanaf eind 2010 opnieuw een groter prijsrisico. Schepen die in vanaf dan vrijkomen, kan de groep nu nog niet vastleggen. Wanneer ze dat wel zal kunnen, zullen de tarieven waarschijnlijk veel lager liggen dan in topjaren 2008-2009. Francis Muyshondt (francis.muyshondt@cash.be)