De tegenvallende cijfers worden veroorzaakt door de mobiele strategie van Google.

De advertentietarieven dalen, terwijl de volumes in CPC-advertenties wel zijn gestegen met 23%, waar 19% werd verwacht. Het komt er dus op neer dat de marges kleiner worden, maar de volumes wel stijgen.

Op dit moment maken consumenten ook een overstap. Het internet wordt niet meer alleen op computers gebruikt, maar ook steeds meer op mobieltjes, smartphones en tablets.

Google blijft worstelen om adverteerders met deze trend mee te krijgen. In een poging om dit wel te doen heeft Google nu gratis advertentieruimte gegeven aan adverteerders die zich vooral op PC-gebruikers richten. In het tweede halfjaar van 2013 zal Google hiervoor kosten in rekening gaan brengen.

Aandeelhouders reageerden in de eerste instantie negatief, na de bekendmaking van de resultaten. Maar inmiddels is het aandeel al iets hersteld van de klap.

Google zit op dit moment in een overgangsfase, waar wel sprake is van meer volumegroei. Dit feit moet door de markt worden verwerkt.

De tegenvallende cijfers worden veroorzaakt door de mobiele strategie van Google. De advertentietarieven dalen, terwijl de volumes in CPC-advertenties wel zijn gestegen met 23%, waar 19% werd verwacht. Het komt er dus op neer dat de marges kleiner worden, maar de volumes wel stijgen. Op dit moment maken consumenten ook een overstap. Het internet wordt niet meer alleen op computers gebruikt, maar ook steeds meer op mobieltjes, smartphones en tablets. Google blijft worstelen om adverteerders met deze trend mee te krijgen. In een poging om dit wel te doen heeft Google nu gratis advertentieruimte gegeven aan adverteerders die zich vooral op PC-gebruikers richten. In het tweede halfjaar van 2013 zal Google hiervoor kosten in rekening gaan brengen. Aandeelhouders reageerden in de eerste instantie negatief, na de bekendmaking van de resultaten. Maar inmiddels is het aandeel al iets hersteld van de klap. Google zit op dit moment in een overgangsfase, waar wel sprake is van meer volumegroei. Dit feit moet door de markt worden verwerkt.