Daarmee maakt Lagarde een bocht van enkele graden, want eerder werden besparingsmaatregelen als een noodzakelijk kwaad naar voren geschoven.

Van dat standpunt lijkt men nu meer en meer af te wijken, want Griekenland bewijst dat besparen de crisis alleen maar dieper maakt.

Heijmans realiseert nieuwe stationstunnel Eindhoven

ProRail heeft het contract voor de bouw van de nieuwe stationstunnel in Eindhoven gegund aan Heijmans. Het contract heeft een waarde van ruim € 32 miljoen.

De voorbereidende werkzaamheden beginnen per direct, realisatie start vanaf het 1e kwartaal van 2013 en het volledige werk zal in de zomer van 2016 zijn afgerond.

Voor de gunning is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen waarbij Heijmans de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan. Kenmerkend voor het project is de integrale aanpak van Heijmans, waarbij onderdelen van Heijmans Civiel en Heijmans Utiliteit het werk uitvoeren.

Ook de aanleg van rail- en gebouwgebonden technische installaties zijn onderdeel van de opdracht. Tijdens het werk zal het station gewoon in gebruik blijven.

Nieuwe tunnel

Station Eindhoven wordt verbouwd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Naast de huidige tunnel van 8 meter breed wordt daarom een nieuwe tunnel gebouwd van 35 meter breed die ook een belangrijke voetgangersverbinding gaat vormen tussen het noorden en het zuiden van de stad. Naar verwachting zullen er in 2020 dagelijks 115.000 passanten gebruik van maken.

Goede voorzieningen

Belangrijk onderdeel van de verbouwing is het verbeteren van de toegankelijkheid van het station voor mindervaliden. In de nieuwe onderdoorgang komen liften en roltrappen naar alle perrons zodat mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarnaast is in de nieuwe passage ruimte gereserveerd voor kwalitatief hoogwaardige winkels en horeca.

Daarmee maakt Lagarde een bocht van enkele graden, want eerder werden besparingsmaatregelen als een noodzakelijk kwaad naar voren geschoven. Van dat standpunt lijkt men nu meer en meer af te wijken, want Griekenland bewijst dat besparen de crisis alleen maar dieper maakt. Heijmans realiseert nieuwe stationstunnel EindhovenProRail heeft het contract voor de bouw van de nieuwe stationstunnel in Eindhoven gegund aan Heijmans. Het contract heeft een waarde van ruim € 32 miljoen. De voorbereidende werkzaamheden beginnen per direct, realisatie start vanaf het 1e kwartaal van 2013 en het volledige werk zal in de zomer van 2016 zijn afgerond. Voor de gunning is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen waarbij Heijmans de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan. Kenmerkend voor het project is de integrale aanpak van Heijmans, waarbij onderdelen van Heijmans Civiel en Heijmans Utiliteit het werk uitvoeren. Ook de aanleg van rail- en gebouwgebonden technische installaties zijn onderdeel van de opdracht. Tijdens het werk zal het station gewoon in gebruik blijven. Nieuwe tunnelStation Eindhoven wordt verbouwd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Naast de huidige tunnel van 8 meter breed wordt daarom een nieuwe tunnel gebouwd van 35 meter breed die ook een belangrijke voetgangersverbinding gaat vormen tussen het noorden en het zuiden van de stad. Naar verwachting zullen er in 2020 dagelijks 115.000 passanten gebruik van maken. Goede voorzieningenBelangrijk onderdeel van de verbouwing is het verbeteren van de toegankelijkheid van het station voor mindervaliden. In de nieuwe onderdoorgang komen liften en roltrappen naar alle perrons zodat mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarnaast is in de nieuwe passage ruimte gereserveerd voor kwalitatief hoogwaardige winkels en horeca.