1. Is dit een creditevent? Een verlaging van de rente, verlenging van de looptijd duiden duidelijk op een schuldherschikking en op een credit event, zelfs al zou dit slechts een gecontroleerde default betekenen. De politici lijken halstarrig „brand" te willen herdefiniëren. Of diegene die een brandverzekering afsloten en hier een premie voor betaalden hier akkoord mee zullen gaan valt te betwijfelen. Indien niet, dan zou dit naast de vrijwillige bijdrage van de banken eveneens een uitbetaling van verzekering betekenen. Het is af te wachten welke kredietagentuur de eerste zal zijn om dit slechte nieuws mee te delen.

2. In hoeverre heeft deze oplossing de slagkracht om, zonder verhoging van de middelen in het EFSF, ook andere landen te redden, zoals Portugal, Ierland, Spanje en eventueel Italië. Dat was echt waar de markt zat op te wachten : een universele oplossing van het probleem dat op een voor de markten voorspelbare manier andere landen kan redden. Met een slagkracht van initieel 750 miljard euro en met een beoogd behoud van een AAA, is het moeilijk voor te stellen dat het fonds enkel langdurig en gevaarlijk papier in de portefeuille kan nemen. Met daarbovenop nog eens een hefboom via leningen ruikt dit heel sterk naar een credit debt obligation (CDO). Zolang er geen garantie gegeven wordt onder de vorm van een waarborg door de AAA-landen is het moeilijk voor te stellen dat de 750 miljard ten volle gebruikt zal kunnen worden. Dat dit politiek heel gevoelig ligt is duidelijk. Vermoedelijk maakt de inbreng van de privé-sector, zoals gewenst door Duitsland, het iets makkelijker om een bijkomende inspanning te vragen aan de Duitse kiezers.

1. Is dit een creditevent? Een verlaging van de rente, verlenging van de looptijd duiden duidelijk op een schuldherschikking en op een credit event, zelfs al zou dit slechts een gecontroleerde default betekenen. De politici lijken halstarrig „brand" te willen herdefiniëren. Of diegene die een brandverzekering afsloten en hier een premie voor betaalden hier akkoord mee zullen gaan valt te betwijfelen. Indien niet, dan zou dit naast de vrijwillige bijdrage van de banken eveneens een uitbetaling van verzekering betekenen. Het is af te wachten welke kredietagentuur de eerste zal zijn om dit slechte nieuws mee te delen. 2. In hoeverre heeft deze oplossing de slagkracht om, zonder verhoging van de middelen in het EFSF, ook andere landen te redden, zoals Portugal, Ierland, Spanje en eventueel Italië. Dat was echt waar de markt zat op te wachten : een universele oplossing van het probleem dat op een voor de markten voorspelbare manier andere landen kan redden. Met een slagkracht van initieel 750 miljard euro en met een beoogd behoud van een AAA, is het moeilijk voor te stellen dat het fonds enkel langdurig en gevaarlijk papier in de portefeuille kan nemen. Met daarbovenop nog eens een hefboom via leningen ruikt dit heel sterk naar een credit debt obligation (CDO). Zolang er geen garantie gegeven wordt onder de vorm van een waarborg door de AAA-landen is het moeilijk voor te stellen dat de 750 miljard ten volle gebruikt zal kunnen worden. Dat dit politiek heel gevoelig ligt is duidelijk. Vermoedelijk maakt de inbreng van de privé-sector, zoals gewenst door Duitsland, het iets makkelijker om een bijkomende inspanning te vragen aan de Duitse kiezers.