Vooral die laatste groep manifesteert zich ook in het segment van vliegtuigen van gemiddeld 120 zitplaatsen.

Embraer heeft betere solvabiliteits- (2013 : gearing ratio van 60%, intrestdekking van 5,23 en nettoschuld/EBITDA van -0,50) en rendabiliteitscijfers (EBITDA-marge van 16,42% in 2013).

En dan zwijgt Van Herck nog van de betere cijfers van mastodonten als Boeing en Airbus (die beide toestellen verkopen van 132 zetels).

Kortom, de hierboven geciteerde cijfers wijzen erop dat Bombardier met de ontwikkeling van de Cseries een groot risico genomen heeft.

De nieuwsflow over dit vliegtuig zal dan ook de belangrijkste koerskatalysator zijn in de komende weken en maanden.

Van Herck geeft op dit ogenblik een afbouwenadvies: dit impliceert dat hij nog rekening houdt met opwaarts koerspotentieel maar dit opwaarts potentieel zou hij wel aanwenden om het risico aan Bombardier te verminderen.

Een switch naar Boeing, Airbus en Embraer ligt voor de hand : wie de koersontwikkeling van deze aandelen vergelijkt met deze van Bombardier zal snel begrijpen waarom Van Herck dit advies afbouwen naar voren schuift.